رسانه
رسانه

مهدی121



کمک،کمک،کمک

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ù?ù?ø§ø²â?¬â??


انسانها در مقابل سختی ها و مشکلات زندگی به دو دسته می شوند.


یا تمام قد در برابر مشکلات می ایستند و مشکلات را نردبان ترقی و پیشرفت


خود می کنند و یا در برابر مشکلات خود را می بازند و به اصطلاح کم می آورند 


و در نهایت  افسرده می شوند . این گروه برای نجات از نگرانی درونی و افسردگی 


مجبورند؛ پناه به سیگار و ، موسیقی کاذب ، قرص های آرام بخش و... ببرند.


که همه این موارد وضع روحی را بدتر کرده هرچند ممکن است چند لحظه به صورت 


«مسکن موقت» قوه خیال را از تلاطم درونی خود دور کند ؛اما آینده نگران کننده ای


در انتظارشان است.


اما خداوند یک ابزاز قوی برای آرامش از مشکلات و شدائد قرار داده است که هنوز علم بشر 


نتواسته مشابه خارجی برای آن درست کند و آن« با شرایطش» است.


چون خود آرامش دهنده است و هم روزانه چند بار از خداوند با خضوع و خشوع می گویم 


کمک ،کمک ،کمک(إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»، «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»، «إِیَّاکَ نَسْتَعِین)


آیا اگر انسان گرفتاری چند مرتبه با گریه و زاری از ما کمک بخواهد کمکش نمی کنیم ؟ 


 اگر ده کار از ما بخواهند و از ما بر آیند ،اگر ده‌تای آن را انجام ندهیم دوتای آن را حتما


انجام می‌دهیم با اینکه خداوند خودش از قبل وعده قطعی کمک را داده است و توانش را هم دارد.


لذا مثل آمپر ماشین است که وضع روحی و زندگی ما را نشان می دهد و درجه سختی و 


نیاز ما را به ما می گوید.اگر در با حال خو م آن مشکل را نردبان ترقی می کند و اگر


با یک ذره فشار را تعطیل کردیم ،مطمئنا وضع بهتر نخواهد شد.


 


 


 


 




فرودگاه

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ø¯ø±ù?øºú¯ù?â?¬â??


قرآن مجید در آیات متعدد به شناسایی ، ابزار و محل فرود او


و یارانش پرداخته است. همان طور که محل فرود فرشته وحی را قلب 1


مطهر می داند و به به تبع آن قلوب مومنین را فرودگاه فرشتگان می داند.


در آیات پایانی سوره شعرا «فرودگاه »را دقیق مشخص کرده است و با یک جمله 


پرسشی که حس حقیقت ی انسان را بیدار  کند می فرماید:


هَلْ أُنَبِّئُکُمْ عَلَى مَنْ تَنَزَّلُ الشَّیَاطِینُ؟آیا می‌خواهید من شما را آگاه سازم


که شیاطین بر چه ان نازل می‌شوند؟ تَنَزَّلُ عَلى‌ کُلِّ أَفَّاکٍ أَثِیمٍ 2


أ ّفاک از رشه إفک (بر وزن پلک) به معنی دروغ بزرگ ،زیر و رو ، وارونه ،


تحریف ،و ی که حق را باطل می‌کند، زشت را زیبا نشان می‌دهد ،خیر را شر نشان می‌دهد ،


صدق را کذب نشان می‌دهد و بالع این را می‌گویند افّاک، افک یعنی انصراف و انحراف.


و أثیم از رشه إثم (بر وزن اسم) در اصل به معنی کاری است که انسان را از ثواب


به تأخیرمی اندازد ومعمولاً به معنی گناه به کارمی رود.


گاهی ی یک دروغ بزرگ می گوید و عنوان گذاب بر او صدق می کند مانند؛ جعفر کذاب چون 


یک دروغ بزرگ گفت و آن ادعای ت کرد به این عنوان مشهور شد نه اینکه او همیشه دروغ 


گفته بود.


پس به عنوان اولین دشمن انسان ،محل فرودش بر انی است که زمینه انحراف را دارند.


دروغ ممکن است گل بدهد ولی هرگز به میوه تبدیل نمی شود ،مسئولی که آمار دروغ می دهد 


چه بخواهد چه نخواهد مردم می فهمند که دروغ می گوید ولو در پیش خود آن را توجیه کند و...


 


1-وَ إِنَّهُ لَتَنْزیلُ رَبِّ الْعالَمینَ (192) نَزَلَ بِهِ الرُّوحُ الْأَمینُ (193)شعراء


2- آیه 222 شعراء




کمک،کمک،کمک

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ù?ù?ø§ø²â?¬â??


انسانها در مقابل سختی ها و مشکلات زندگی به دو دسته می شوند.


یا تمام قد در برابر مشکلات می ایستند و مشکلات را نردبان ترقی و پیشرفت


خود می کنند و یا در برابر مشکلات خود را می بازند و به اصطلاح کم می آورند 


و در نهایت  افسرده می شوند . این گروه برای نجات از نگرانی درونی و افسردگی 


مجبورند؛ پناه به سیگار و ، موسیقی کاذب ، قرص های آرام بخش و... ببرند.


که همه این موارد وضع روحی را بدتر کرده هرچند ممکن است چند لحظه به صورت 


«مسکن موقت» قوه خیال را از تلاطم درونی خود دور کند ؛اما آینده نگران کننده ای


در انتظارشان است.


اما خداوند یک ابزاز قوی برای آرامش از مشکلات و شدائد قرار داده است که هنوز علم بشر 


نتواسته مشابه خارجی برای آن درست کند و آن« با شرایطش» است.


چون خود آرامش دهنده است و هم روزانه چند بار از خداوند با خضوع و خشوع می گویم 


کمک ،کمک ،کمک(إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»، «إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ»، «إِیَّاکَ نَسْتَعِین)


آیا اگر انسان گرفتاری چند مرتبه با گریه و زاری از ما کمک بخواهد کمکش نمی کنیم ؟ 


اگر از ما بربیاید اگر ده‌تای آن را انجام ندهیم دوتای آن را حتما انجام می‌دهیم با اینکه خداوند 


خودش از قبل وعده قطعی کمک را داده است و توانش را هم دارد.


لذا مثل آمپر ماشین است که وضع روحی و زندگی ما را نشان می دهد و درجه سختی و 


نیاز ما را به ما می گوید.اگر در با حال خو م آن مشکل را نردبان ترقی می کند و...


 


 


 




لذت بخش ترین سفر

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ù?ù?ø¨ ù?ø·ù?ø¦ù? ø¨ø§ù?ù?ù?â?¬â??


انسان در عمر چندین ساله خود با انواع سفرها مواجه است . گاهی 


سفر شغلی و کاری است و گاهی برای تغییر ذائقه و برای رفع 


خستگی است و گاهی ...


اما از همه بهتر ،سفر به سوی حق است که از آن در عرفان به نام 


«سفر مِنَ الخَلقِ إلَی الحَقّ» یاد می شود.


در این سفر مناظر دیدنی فراوانی است که هم لذت بخش ترند و هم 


انسان را مست می کنند. در این سفر هرگز سد معبر و یا موانع بستن راه 


وجود ندارد و از همه بهتر،مقصددر این سفر از همه سفرها نزدیک تر است.


  سجاد علیه السلام در دعای ابو حمزه ثمالی می فرماید :


 أنَّ الرّاحِلَ إلِیکِ قَرِیبُ المَسافَه...خدایا! ی بخواهد به طرف تو برود از


همه مسافرت‌ها نزدیک‌تر سفر الهی است، برای اینکه هیچ فاصله‌ای نیست.


البته به شرطی که ی قصد سفر کند و در سیر و سلوک الهی قدم بنهد و گرنه 


از همه سفر ها طولانی تر خواهد بود به این دلیل است که  علی علیه السلام می فرماید:


آه "مِنْ قِلَّهِ ا َاد وَ طُولِ الطَّرِیق"1  یعنی راه طولانی است برای ی که زاد و توشه ندارد 


و بار گناه بر دوش او سنگینی کند . ولی اگر ی یک پا بر هوی نفس بگذارد ، پای بعدش 


به مقصد رسیده یعنی به لقای حق لنگر انداخته است.


1-نهج البلاغه/ کلمات قصار / 77




هشدار به روسای قوا

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ù?ù?ù?ø° ø¯ø± ø§ù?ù?ù?ø§ø¨â?¬â??


خداوند در قرآن مجید وظیفه تمام رده های جامعه را به خوبی بیان کرده 


است. گاهی در قالب داستان ،گاهی در قالب نکته های اخلاقی و ...


آیه ای که برای همه آحاد مردم  بخصوص مدیران ارشد جامعه و سران قوا 


حرف روز را بیان می کند، آیه شریفه 16 سوره طه است که می فرماید:


«فَلاَ یصُدَّنَّک عَنْهَا مَنْ لاَ یؤْمِنُ بِهَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ فَتَرْدَی »یعنی؛


درست است که همه می‌توانند در خطر باشند، ضرر کنند، کم بیاورند و گمراه شوند،


اما وقتی  که خداوند خود حضرت موسی ع را با آن مقام و جل خطاب می کند


که مبادا آنهایی که اعتقادی به معاد ندارند و بر محور هوای نفس شه و عمل


می کند ، تو را از هدف باز دارند که هلاکت تو قطعی است ، حساب کار باید


دست بقیه افراد بیاید.


از آن بالاتر این سخن را به طور ویژه برای نبی مکرم نقل می کند.


گویا حزب برای همیشه تاریخ ، افراد نفوذی  و کارکشته را آموزش داده


تا در دستگاه مدیریتی کلان نفوذ کنند و با سیاست ی خود ، ان و پیروان آنان 


را از مسیر  و اه الهی خود منحرف کنند.


این افراد الان در سطح کشور به وفور یافت می شود که هوشیاری و بصیرت مدیران ارشد 


نظام را می طلبد ودر صورت غفلت هلاکت مسئولین وعده قطعی خداوند است.!!!!!




بانک ها بدتر از

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ø±ø¨ø§â?¬â??


شاید بتوان گفت که شریان  اقتصاد یک کشور وابسته به 


سلامت بانک هاست. بانک ها باید در خدمت اقتصاد کشور و


حمایت از تولید و سرمایه گذاری سالم باشند . واز طرفی در


جهان معاصر کمتر ی یافت می شود که به نوعی با بانک 


و حسابهای بانکی بیگانه باشد و از نقش آنها در نقل و انتقال 


یا ...آگاهی نداشته باشد. 


اما متاسفانه در که با شعار« »مردم قیام 


د ، ولی برخی از قوانین بانکی هنوز هم رنگ و بوی ی 


ندارند ، هرچند حدود هشت قانون بانکی مثل شرکت، جعاله ، مضاربه 


و...منطبق با احکام است ولی بعضی از قوانین بانک مصداق 


بارز «ربا» است.هرچند بزرگان و مراجع معظم بارها تذکر داده اند ولی هنوز 


گوش شنوایی وجود ندارد.


حال یک تامل کوتاه در قرآن  و مقایسه عمل بانک ها با عمل داشته باشیم 


تا مشخص شود عمل کدام زشت تر است؟؟؟؟؟؟؟/


خداوند در قرآن از « » به عنوان محارب یاد نمی کند! مخالف  دستورات خداوند


هست، مستکبر هست،اما شمشیر بگیرد در برابر دین خدا بایستد و اعلان جنگ کند،


در قرآن ذکر نشده است .اما خداوند ربا خوار را با صراحت محارب می داند ؛یعنی ی که


اعلان جنگ با خداوند می کند.لذا بانک‌های ربوی محارب هستند، رباخوار محارب است:


 فَاْذَنُوا بِحَرْبٍ مِنَ اللّهِ1 این که  هر روز اقتصاد فلج است؛ زیرا  سرمایه ربوی محاربه با


خداست.


1-بقره، آیه279.




گناه چه اثری بر روی پدیده ها ی جهان دارد؟

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ø±ø§ø¨ø·ù? øªù?ù?ø§ ù? ø¨ø§ø±ø§ù?â?¬â??


اینکه گناه  یا دعا یک رابطه و اثر تخلف ناپذیری با کل هستی دارد ،


جای شک و تردید نیست . هر چند که ما یک دستگاه و ابزار کامپیوتری 


نداریم که رابطه گناه را مثلا با خشک سالی نشان دهد یا اثر دعا و باران 


را با فرستادن باران و مقدار آن را در صفحه مانیتور نشان دهد؛ ولی تعبدا و با 


ابزار ایمان می توان آن را شناخت و فهمید که ایات فراوانی در این باره هست.1


اما از نظر علمی قابل درک است ؛زیرا تمام اعمال ما ارتباط مستقیم با جهان


دارند ما یک تافته جدابافته نیستیم . خداوند جهان را سیستمی و مکانیکی اداره 


می کند . همانطور که یک ماشین اگر یک قطعه از آن اب باشد ، کل ماشین را


را از حرکت باز می دارد. در بینش ی گناه یا ثواب یک خط تولید دارد و در جهان 


گم نمی شود بلکه جریان دارد و در آ یقه عامل را خواهد گرفت . عمل چه زشت ،


چه زیبا چون زنده است و شعور دارد هزگز فراموش نمی شود چون به جایی وابسته 


است ،هر چند که ما آن را فراموش کنیم .


به تعبیر قرآن :وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا یَرَه‌ 2


یا به بیان دیگر إِنَّما تُجْزَوْنَ ما کُنْتُمْ تَعْمَلُون‌3


در فیزیک هم این قانون ثابت شده است و می گویند که انرژی هرگز از بین نمی رود بلکه 


تنها از شکلی به شکل دیگر تبدیل می‌شود؛ مثلاً انرژی ی به انرژی گرمایی تبدیل می‌شود.


بنابراین ما باید باور عمل زنده است و در خط تولید است، قبل از اینکه آبروی ما را ببرد


ما آن را اصلاح کنیم.


لذا خداوند می فرماید: اگر ملتی روبراه باشند، نه ظلم کند و نه راه ی را ببندد، واجباتش


را انجام دهد، ما اوضاع و اقتصاد و همه امورش را تنظیم می کنیم.


این سخن خداوند باید در آزمایشگاه زندگی فردی و گروهی آزمایش شود تا نتیجه آن که همان باور و 


ایمان است در قلب ماندگار شود و دیگر در برابر این همه مشکلات صحنه را ترک نکند .


1-َ اعراف آیه 96 ؛ وْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَی آمَنُوا وَاتَّقَوا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّماءِ وَالْأَرْضِ...


2-ز ال/سوره99، آیه8.


3- طور/سوره52، آیه16.




جان جانان در غدیر

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?جان ?‎


خطبه غدیر از جمله خطبه های بسیار مهم و شنیدنی رسول مکرم


است . شنیدنی های آن خطبه تمامی ندارد ، از ستایش خداوند


تا جانشینی تا معرفی زمان عج و...همه در خطبه غدیر


منع شده است.


در این چند سطر به یکی از نکات لطیف و شنیدنی خطبه  اشاره می کنیم.


قبل از اینکه جمله معروف «من کُنْتُ مَوْلاهُ فَهذا عَلی مَوْلاهُ»


را به کار ببرد ، از جمله «ایهاالنَّاسُ، مَنْ اَوْلی بِکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ؟  


 کیست سزاوارتر از شما به شما؟ این جمله ریشه در قرآن مجید دارد که


خداوند می فرماید: النَّبِیُّ أَوْلَى? بِالْمُؤْمِنِینَ مِنْ أَنْفُسِهِمْ ?1


تمام  حرف در این آیه قرآن نهفته است که خداوند ص را« جان جانان»


معرفی می کند. یعنی همانطور که ما یک روحی داریم که مسلط بر بدن است،


ارواح ما هم یک روحی دارند که بر ارواح ما مسلط است که به آن روح ارواح


می گویند و در فارس به«جان جانان»معروف است. آن روح مسلط کاملا از جزئیات


ارواح ما با خبر است و می داند که هر لحظه بر این ارواح چه می گذارد ، از شادی


تا غم و...


لذا همانطوری که زنده بودن بدن، بستگی و وابسته به روح است . اگر روح در کالبد و جسد


نباشد ، بدن با جمادات هیچ فرق ندارد ، آن روح هم نسبت به ارواح این گونه است.


خداوند آن روح ولایی را از آن می داند که   هم مردم را در غدیر خم


از آن روح ولایت در وجود جانشین بر حق خود یعنی علی بن طالب آگاه کرد.


1- سوره احزاب آیه 6


 




راههای میان بر رسیدن به بهشت

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?اشک بر حسین?‎


راهایی که به بهشت ختم می شود ،زیاد و مختلف اند که به طور


پراکنده در آیات و روایات به آنها اشاره شده است.


در این بین این راهها بعضی کوتاه تر و ساده تر است که به تعبیر عامیانه


راه میان بر می گویند که به دو مورد اشاره می شود.


اولین راه مطمئن ،کوتاه و همگانی که مورد نظر قرآن است ، از خانواده


می گذرد. و آن جاده دو طرفه است از طرفی فرزند باید احترام والدین


را نگاه بدارد تا بهشت خود را پیش ید کند که در روایت مشهوری آمده ؛


(صلی الله و علیه وآله) فرمودند: پدر و مادر بهشت تو هستند و پدر


مادر جهنم تو هستند، هم می توانند بهشت رفتن تو را فراهم کنند هم


می توانند جهنم رفتن تو را فراهم کنند.و از طرفی پدر ومادر هم باید تمام


توان خود را در تربیت فرزند قرار دهد که این یک قلم کار خود در صدر سایر


کارها انسان را بهشتی می کند . در قرآن مجید از جریان را مطرح می کند


که وقتی از بهشتیان علت بهشتی شدن را می پرسند که در دنیا چکار کردید


که بهشتی شدید می فرمایند:


 قالُوا إِنَّا کُنَّا قَبْلُ فی‌ أَهْلِنا مُشْفِقینَ1 ..ما در دنیا با فزرندان و بچه هایمان و...با شفقت


رفتار می کردیم . یعنی همین شفقت در راس کارهای مهم است که قرآن از زبان


آنها از آن یاد می کند . شاید برای بحث تربیت همین شفقت شاه کلید تربیت و سعادت


بچه باشد . متاسفانه بعضی در قالب توهین یا خشم و...می خواهند بچه را تربیت دینی


کنند که فاصله آنها با آموزه های دینی بیشتر می شود.


دومین راه میانبر راه حسین بن علی علیه السلام است.هم روضه و اشک بر حسین


(علیه السلام) و هم زیارت آن حضرت،باعث می شود که انسان  راه صد ساله را یک


شبه طی کند  و دل را از رذائل شستشو دهد . در بین عبادات روی بعضی ها تاکید شده


و  میان بر هستند ولی دارای عوارض خاصی هستند ،مثلا شب خلیی سفارش


شده و خلیی ها هم از این راه به مقامات بالایی رسیدند؛ ولی دارای عوارضی مانند غرور


و عجب می شود و انسان بایدخلیی مراقب باشد .


یا زیارت خانه خدا خیلی فضیلت دارد ولی نفس مدام به انسان القا می کند که  من چندین


تمتع و عمره رفته ام لذا نیاز به مراقبت ویژه دارد اما زیارت رفتن حسین ع حسی به


انسان دست می دهد که احساس شرمندگی می کند و گریه برآن حضرت انسان را


سبک بال می کند و از طرفی بلافاصله جبران می کند که انسان خود را بد ار


کرم می داند و قس علی هذا


 


1- سوره طور آیه 26




ریشه ی مشکلات اقتصادی کشور

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?مذاکره با ?‎


هر چند که صحنه های تاریخ دقیقا قابل تکرار نیست ولی بعضی از قوانین


حاکم بر زندگی بشر و سنت های الهی در تاریخ  تکرار شدنی است .


حسین علیه السلام در جریان عبیدالله بن حر جعفی  که شخصا


به سراغش رفت؛ ولی از حمایت نکرد ، جمله ای در جواب او 


فرمود که برای امروز ما قابل تامل است. آن آیه  51 سوره کهف بود:


...و ما کنت متخذ المضلین عضدا


این سنت قطعی الهی است که انسانهای که کج راهه یا بی راهه می روند 


نمی توانند عضد ، بازو و پشتیبان دین الهی و حافظ خون باشند. 


به عبارت بهتر ؛ اگر امروز جهبه حق و حسینی در جنگ تمام عیاری که به 


 اسم «جنگ اقتصادی» با یزیدیان زمان در حال وقوع است، هرگز از ابن حر جعفی


های انقلاب انتظار کمک نباید داشت . ابن حرهایی که متاسفانه پست کلیدی و 


مالی کشور را در دست دارند ولی به جای حمایت از دین و انقلاب به فکر مذاکره با 


یزید زمان یا احتکار و...هستند. علت آن هم معلوم است چرا که اعتقادی به 


جهان بعد از مرگ در بین آنها یا از بین رفته یا کمرنگ شده است و تمام قد به 


زرق و برق این دنیا چسبیده اند ، همانطوری که ابن حر در جواب این حرف را مطرح 


کرد. هر ی در هر لباسی که باشد ، چه و چه غیر ، چه اصول گرا 


و چه اصلاح طلب و ...اگر در این شرایط به داد مردم و انقلاب نرسند و کشور به حال 


خود رها کنند و اگر صدا استغاثه مردم و ی را بشنود و عمل نکند ، قطعا خداوند آنها 


را با صورت به آتش انداخت. بن حر ها ممکن است که ریش و ...داشته باشند اما هنوز


قدرت و انقلاب را باور نکرده اند ،دست و دلشان به غرب و یزیدیان دراز است.


این طیف کم نیستند و تا چنین تفکر مادی و ابن حری دارند مشکل هست که هست.


 




مدیریت بحران فوق عالی حضرت زینب س

درخواست حذف اطلاعات


اگر حادثه عاشورا را مصیبت بار ترین و استثناء ترین حادثه تاریخ بشر بدانیم،


مدیریت آن هم باید از سنخ قوی ترین انسانها باشد . در لحظه های سخت،


خیلی از انسانهای بزرگ گیج و به تعبیری« مغزشان هنگ» می کند و


نمی دانند که چکار کنند.  اما حضرت زینب سلام الله الیها  آن حادثه تلخ را


به خوبی مدیریت کرد؛


از طرفی س رستی ک ن یتیم را به عهده گرفت و در حد عالی به آنها روحیه داد


تا جایی که در آن شرایط سخت صدقه را قبول ن د و روسری و... را پذیرفتند.


دومین کاری که  حضرت کرد، پیام خون بخصوص حسین علیه السلام


را به گوش همه رسانید ، دقیقا ع آن چیزی که حتی دستگاه یزید فکرش


نمی کرد و آنها می خواستند مردم نفهمند جه اتفاقی افتاده و با شایع پراکنی


اهل بیت را خارجی و... معرفی د.


نکته سوم اینکه؛ حضرت زینب س جان سجاد علیه السلام به عنوان ولی خدا از


گزند دشمنان به خوبی حفظ کرد . چطور حضرت زینب س توانست این شرایط بحرانی


و اضطراری را به نفع اهل بیت و تمام کند؟


شاید دو ویژگی شخصیتی حضرت زینب س باعث چنین مقامی شد.


1- نور ایمان تا جایی که در برابر ابن زیاد قرار می گیرد ،می فرماید:


«ما رأیت الا جمیلا» ؛یعنی آنچه دیدم رضایت اللهی بود ، جهاد بود و


از بین بردن کفر و ظلم و ...همه آنها زیبا بود. به تعبیر دیگر


آنچه از سوی خدا آمده است و مدیریت می شود، همه اش خوبی است


و غیر از زیبایی و جمال هیچ چیزی دیگر نمی بینیم برای اینکه ما بنده خ م


و او ارحم الراحمین که بنده ضعیف تحت مدیریت اوست . این اوج عرفان و فناست.


2- شناخت موقعیت ؛ اگر حضرت موقیعت را به خوبی نمی شناخت یا ذره ای


سستی و وقت کشی می کرد ، ممکن بود مثل ؛ تو ن و...دیگر آن عظمت را


پیدا نمی کرد. چون شناخت لحظه لحظه موقعیتها،  یک تصمیم و انتخاب لازم است


که ممکن است در شرایط و زمانهای دیگر کارساز نباشد.


امروزه بحث ایمان و دست خداوند را در همه حوادث دیدن و شناخت موقیعت ها بزرگترین


پیام حادثه جانگداز کربلا برای بشر امروزیست.




آیا زندگی تکراری است ؟

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ú©ù? û?ù?ù? ù?ù? ù?û? ø´ø§ù?â?¬â??


از دیدگاه زندگی تکراری نیست بلکه هر روز شانی از شئون1 خداوند 


را تفسیر و مزمزه می کند ، شئونی مثل ؛ جوانی ، سلامت ، غم و اندوه ،


ضعف و قدرت و...


«عبادت»آن جوهر و هسته درونی انسان برای چشیدن طعم و مزه هر کدام


از این شئون است . اگر عبادت به معنای واقعی آن انجام گیرد ، صحنه دل هرگز 


رنگ نامیدی و یاس را نخواهد دید و تمام لحظات زندگی با جهان همگام خواهد شد؛


لذا از عبادت به «باشگاه تمرین بندگی» یاد می شود و این تمرین‌های پی‌د ی


که در قالب و امثال آن انجام می گیرد، تکرار نیست بلکه تقویت و رسیدن به مدال 


پر ارزش «یقین» است ؛همان‌طور که اگر ورزش‌ کاری یک روز هارتل نزند بدن وی


سستی پیدا می‌کند. لذا عبادت را نمی‌توان امری نمادین و سمبولیک یا نمایش


دانست. لذا خداوند می خواهد این تمرین روازانه در زندگی باشد و


می فرماید:وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ 2


اگر ی بخواهد از قانون عبادت س یچی کند ،  علاوه بر روزمرگی و یاس با برخورد قاطع


خداوند مواجه خواهد شد . خداوند  برای برخورد با مخالفین خود ،نیاز به لشکر کشی از جایی 


نیست ، از درون خودش او را رسوا می کند؛ یعنی حرفی می زند که نباید بزند و او را برای


همیشه رسوا می کند .


به هر حال ؛ خداوند هر روز مشغول کار یا خلقت جدیدی است که مثلا یکی را قدرت می دهد 


و یکی را نابود می کند یا به نیاز ، نیازمندان پاسخ می دهد یا یک نفر را به دنیا می آورد و یکی را می کشد. 


به گفته بزرگان :خداوند در هر روز، سه لشکر دارد: لشکرى از اصلاب پدران به ارحام مادران منتقل مى شوند،


و لشکرى از رحم مادران به عالم دنیا گام مى نهند، و لشکرى از این دنیا روانه قبر مى شوند.


ما هم که خلیفه الله هستیم نباید روزی را به بط و سستی بگذارانیم  و باید مشغول کاری از کار بندگان خداوند 


و گره ای از گره بندگان باز کنیم در پرتو عبادت  و بندگی !!!!!!!!!!!!!


1-کُلَّ یَوْم هُوَ فِى شَاْن سوره الرحمن ؛آیه 29


2- ذاریات آیه 56




بزرگترین معجزه زمان عج

درخواست حذف اطلاعات

related image


در آستانه حکومت و ت ولی عصر عج هستیم چند جمله به عرض 


می رسانم.


یکی از معجزه ها حضرت بقیه الله برای اصلاح جامعه کشیدن دست


عنایتشان بر روی سر مردم است که باعث افزیش عقل مردم می شود.


وقتی مردم عاقل شدند ، پذیرش حق و تشکیل حکومت برای اقامه عدل 


آسان خواهد شد. تنها مشکل و سختی زندگی در جهان معاصر فقط 


در یک کلمه خلاصه می شود و آن «بی عقلی » است. نمونه های آن زیاد 


است ، آیا سه شیفته کار کارخانه های اسلحه سازی و سلاح های


شیمایی ، می و کشتار دسته جمعی نشانه بی عقلی نیست ؟ 


آیا این همه  هزینه صرف و مواد الکی و...برای سرگرم مردم و دوری 


از حقایق بی عقلی نیست؟ و یا این همه امکانات فضای مجازی و حقیقی را برای 


متلاشی خانواده ها در قالب و ع و... ، نشانی از عقل یافت 


می شود؟ و صدها نمونه دیگر 


در تعریف عاقل گفته شده :«عاقل ى است که هر چیزى را در موضع خودش مى ‏گذارد»


یعنی عاقل موقع شناس ، موضع شناس و اولویت شناس است.


اگر این قلم (بی عقلی ) از زندگی حاکمان و مردم حذف شود ، اداره هفت میلیارد 


جمعیت کارساده ای است. این معجزه حضرت که عقل بشر را شکوفا می کند از شق القمر 


قوی تر است و می تواند مشرک و ملحد و مسلمان را زیر پرچم توحید جمع کند .لذا در روایت 


آمده است:


«إِذَا قَامَ قَائِمُنَا وَضَعَ اللَّهُ یَدَهُ عَلَی رُءُوسِ الْعِبَادِ فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُم»1


1-الکافی، الشیخ الکلینی، ج1، ص25، ط.ال یة.




منفورترین حلال

درخواست حذف اطلاعات

image result for â?«ø·ù?ø§ù?â?¬â??


در بنیانی محترم تر و بارزش تر از «خانواده » نیست ، اصل در ازدواج 


بر سازش ، گذشت و محبت است . تنها چیزی که این خانواده را ویران و 


نابود می کند «طلاق » است که در فقط برای جایی ی شده 


است که در حد ضرورت و ادامه زندگی به بن بست برسد و طلاق همان طور 


که از معنایش بر می آید به معنای "باز گره گور در زندگی" است .


اما متاسفانه با رشد این همه امکانات مادی ، رشد طلاق هم در جهان و کشور 


ما به طور تصاعدی در حال افزایش است. در حالی که در از طلاق به عنوان 


لرزش عرش الهی 1، و با دست خود خانه خود را ویران 2 یادشده است. 


یعنی خانه ای که بر اثر طلاق اب شد ، این بافت فرسوده به آسانی قابل


ساخته  شدن نیست ، به عبارت دیگر؛ ساخت بافت درونی ، گرم و صمیمی


خانواده بسیار مشکل تر از بافت ساختمانی خانه که ممکن است در چند ماه


ساخت و ساز آن به اتمام برسد.


لذا به خانه و محل زندگی« مسکن» می گویند ، مسکن یعنی محل س ت و آرامش 


که تهیه آن بر عهده مرد است و آرامش و سکینت آن بر عهده زن نهاده شده است قرآن 


در این باره می فرماید:


خَلَقَ لَکُمْ مِنْ اَنْفُسِکُمْ اَزْواجاً لِتَسْکُنُوا اِلَیْها...3


اگر در این تقسیم کار هر کدام ادب و اخلاق را رعایت کنند ، قطعا طلاق رخ نخواهد داد.


لذا از طلاق به عنوان منفورترین حلال یاد می شود . یعنی هر چند طلاق یک نوعی رهایی 


و از نظر شرعی مجوز دارد، اما آثار منفی که در زندگی دارد تا آ عمر از حافظه طرفین 


پاک نخواهد شد.


1- مکارم الاخلاق، الطبرسی، رضی الدین، ج، ص197.


2-الکافی- ط ال یة، الشیخ الکلینی، ج5، ص328.


3- روم/سوره30، آیه21.


 




ویترین باطل در حادثه عاشورا

درخواست حذف اطلاعات

ù?ø«ø§ù?ù? ø­ù?ù? ù? ø¨ø§ø·ù?


میدان مبارزه در کربلا ، در واقع صحنه نبرد« حق و باطل» بود. باطل به اوج 


فساد و جه   خود رسیده و  جهبه حق ، اوج پاکی و صداقت خود را نظاره  


می کرد. هر چند حضرت و حسن ع تلاش فراوانی د تا چهره 


زشت باطل را به مردم نشان دهند؛ ولی جه ها و سیاست های ی


نگذاشت ، مردم به خوبی باطل را ببیند. اما حضرت حسین ع با خون 


خود ، چهره و پلید باطل را برای همیشه در« ویترین حافظه مردم» قرار 


داد تا هرساله به آن بنگرند  و از آن فاصله بگیرند.


شاید بزرگترین اثر قیام آشکار چهره باطل برای حق طلبان عالم ذکر


کرد تا جایی که تا سال ها  بعد برای مبارزه با گروه باطل، اهل بیت نیاز به جهبه 


نظامی نداشتند و فقط از سلاح فرهنگی برای تبین حق و حدود باطل سخن می گفتند.


در عصر غیبت هم باطل با ظاهری علمی تغییر چهره داده است و بر  نخبگان و پیروان  


لازم است که با منطق ناب ی این چهره را برای خداجویان شناسایی و با 


پاسخ به شبهات،  آنها را رسوا کنند.


لباسی که دستگاه جور برای خنثی سازی قیام حق طلبان به تن کرده است ، با حنای 


دین رنگ آمیزی کرده تا با اختلافات ، قیام علیه دشمن دین را خنثی کنند. همانطوری که 


در کربلا جای جلاد با شهید عوض شد و یزید را خلیفه و حسین ع را خارج شده 


از دین معرفی د و باعث به خاک و خون کشیده شدن دلاور مردان حق طلب شد. 


امروز وظیه همه ما است که به هر وسیله شده چهره باطل را در هر لباس و مقامی 


که در داخل و خارج است در معرض نمایش قرار دهیم تا مردم خودشان از خج شان 


اهل باطل در بیاید.




مدیریت بحران فوق عالی حضرت زینب س

درخواست حذف اطلاعات


اگر حادثه عاشورا را مصیبت بار ترین و استثناء ترین حادثه تاریخ بشر بدانیم،


مدیریت آن هم باید از سخن قوی ترین انسانها باشد . در لحظه های سخت،


خلیی از انسانهای بزرگ گیج و به تعبیری« مغزشان هنگ» می کند و


نمی دانند که چکار کنند.  اما حضرت زینب سلام الله الیها  آن حادثه تلخ را


به خوبی مدیریت کرد؛


از طرفی س رستی ک ن یتیم را به عهده گرفت و در حد عالی به آنها روحیه داد


تا جایی که در آن شرایط سخت صدقه را قبول ن د و روسری و... را پذیرفتند.


دومین کاری که  حضرت کرد، پیام خون بخصوص حسین علیه السلام


را به گوش همه رسانید ، دقیقا ع آن چیزی که حتی دستگاه یزید فکرش


نمی کرد و آنها می خواستند مردم نفهمند جه اتفاقی افتاده و با شایع پراکنی


اهل بیت را خارجی و... معرفی د.


نکته سوم اینکه؛ حضرت زینب س جان سجاد علیه السلام به عنوان ولی خدا از


گزند دشمنان به خوبی حفظ کرد . چطور حضرت زینب س توانست این شرایط بحرانی


و اضطراری را به نفع اهل بیت و تمام کند؟


شاید دو ویژگی شخصیتی حضرت زینب س باعث چنین مقامی شد.


1- نور ایمان تا جایی که در برابر ابن زیاد قرار می گیرد ،می فرماید:


«ما رأیت الا جمیلا» ؛یعنی آنچه دیدم رضایت اللهی بود ، جهاد بود و


از بین بردن کفر و ظلم و ...همه آنها زیبا بود. به تعبیر دیگر


آنچه از سوی خدا آمده است و مدیریت می شود، همه اش خوبی است


و غیر از زیبایی و جمال هیچ چیزی دیگر نمی بینیم برای اینکه ما بنده خ م


و او ارحم الراحمین که بنده ضعیف تحت مدیریت اوست . این اوج عرفان و فناست.


2- شناخت موقعیت ؛ اگر حضرت موقیعت را به خوبی نمی شناخت یا ذره ای


سستی و وقت کشی می کرد ، ممکن بود مثل ؛ تو ن و...دیگر آن عظمت را


پیدا نمی کرد. چون شناخت لحظه لحظه موقعیتها،  یک تصمیم و انتخاب لازم است


که ممکن است در شرایط و زمانهای دیگر کارساز نباشد.


امروزه بحث ایمان و دست خداوند را در همه حوادث دیدن و شناخت موقیعت ها بزرگترین


پیام حادثه جانگداز کربلا برای بشر امروزیست.




آثار نقد و نسیه انفاق

درخواست حذف اطلاعات

https://media1.picsearch.com/is?39qsuhqenrrbodkoybb3rbas9j1a7qv1nujbrsf53su&height=232


برای کاهش فاصله طبقاتی جامعه ، بحث انفاق را مطرح کرده است.


تا از طرفی باعث رفع کنیه و دشمنی ها نسبت به قشر مرفه شود و از


طرفی باعث حمایت طبقه ضعیف و بالا آمدن سطح نسبی آنها  شود.


آنچه قرآن در قالب انفاق به صورت واجب -مانند خمس و زکات و چه  به صورت


صدقات مستحبی مانند هبه و... مطرح کرده است ، در واقع یک نوع ی 


مع است که سود و فایده انفاق غالبا به خود دهنده انفاق برگردد


و درصد ناچیز و در حد برطرف شدن نیاز های اولیه ، به گیرنده  انفاق برسد.


بیان مطلب این است که اولین مزیت و سود نقد آن در دنیا باعث تقویت و اراده خود


شخص می گردد. چون انفاق مثل آب گورایی است که انسان اول به پای خود می ریزد


و آن را محکم و ریشه دار می کند که در اثر طوفانی ها و لغزشگاه های مختلف


دنیا نلغزد و بی راهه نرود و بعد سایه و نیسم آن به دیگران می رسد.


 در قرآن اول این آثار نقد را بیان می کند بعد وعده پاداش و  جزای نسیه و


آ وی آن که هفتاد برابر یا هفتصد برابر و... است می دهد.


وَمَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللَّهِ وَتَثْبِیتًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ


 کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصَابَهَا وَابِلٌ فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِنْ لَمْ یُصِبْهَا


وَابِلٌ فَطَلٌّ ? وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِیر1


«تَثْبِیتاً مِّنْ أَنفُسِهِمْ»: برای تثبیت و محکم یقین و باور ، برای عادت دادن خود به


بذل و بخشش و... یعنی هدف انفاق فقط وعده نسیه و پاداش در بهشت نیست بلکه


در درجه اول باعث ریشه دار شدن خود در اعتقاد به خداوند می شود.درست مثل آن 


درختی که اگر قدرت  می داشت که از جا حرکت کند  و می‌رفت کنار نهر، یک سطل


آب می‌گرفت می‌آورد به پای ریشه خودش می‌ریخت،  و باعث استوار خود می شد و


این درخت نباید به  ی منّت بگذارد؟ چون خودش را تثبیت کرده است.


خداوند می فرماید: هر هر انفاقی که د و راه خیری به دیگری نشان دهد،


این یک ظرف آبی است که پای ریشه خودش ریخته، می‌شود ثابت‌قدم. در حوادث


روزگار نمی‌لرزد، چون تثبیت شده ، بعد جزای ا وی آن درجه دو است.


لذا  در آ زمان که دین داری سخت است باید در دعا باید بگویم ؛ یا مقلب القلوب


ثبت قلوبنا علی دینک  و هم در عمل با انفاق،ریشه  دین  خود را محکم کنیم .


 


 


1- سوره بقره 265 
و (کار) انی که اموال خود را برای خشنودی خدا، و تثبیت (ملکات انسانی در) روح خود، انفاق می‌کنند، همچون باغی است که در نقطه بلندی باشد، و بارانهای درشت به آن برسد، (و از هوای آزاد و نور آفتاب، به حد کافی بهره گیرد،) و میوه خود را دو چندان دهد (که همیشه شاداب و با طراوت است.) و اگر باران درشت به آن نرسد، بارانی نرم به آن می‌رسد. و خداوند به آنچه انجام می‌دهید، بیناست.




ذکر بدون عوارض

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?یا حسین?‎


ذکر ؛یعنی یاد محبوب در همه حال ، گاهی با زبان جاری می شود


و گاهی در قلب و باطن انسان است. در اهمیت ذکر همین بس که در


روایات خوراک فرشتگان یاد شده است .


لذا تا ذکری در دل یا زبان جاری شود ، مثل آهن ربا باعث جذب و کشش


فرشتگان می شود و انسان را فرشته خوی می کند. از طرفی هر جا فرشته


حضور یابند مانند گروه ضربت عمل می کنند و شیاطین را از آن منطقه دور می شوند.


شاید به این دلیل است که خداوند در قرآن سوره احزاب آیه 42می فرماید:


«یا ایها الذین آمنوا ذکروالله ذکرا کثیرا».


نکته ای که در باب «ذکر» اهمیت دارد این است که ذکرشناسان معتقدند؛ که انسان


نباید خودسرانه ذکر بگوید بلکه باید تخصص داشت ؛ زیرا درست است که هر ذکری


باعث تصفیه باطن می شود ، ولیبعضی از آنها  عوارضی دارند و می‌تواند آسیب‌های


جبران‌ناپذیری داشته باشد. گاهی باعث  مرگ یکی ازعزیزان می شود و یا بلایی را


در پی داشته باشند؛ مانند استفاده خود سرانه از داروهاست. همان کارشناسان معتقد ؛


که تنها ذکری که هیچ عوارض ندارد ، ذکر« صلوات و یا حسین و.. »است. 


توصیه می کنند که هر ذکری را با ذکر یا حسین یا صلوات یا یکی از ائمه بکار گیرید .


همان کاری که سجاد علیه السلام در دعای مکارم اخلاق کرده است


و هر بند را صلوات شروع می کند.


آری کاری که اهل بیت و حسین ع کرده است برای هر شخص در هر مرتبه  از معرفت باشد


بدون عوارض است و آرامبخش .


 ما معتقدیم اگر حادثه عاشورا قبل از نزول قرآن اتفاق می افتاد ، قطعا خداونددر قرآن


دستور می داد که  از آن یاد کنند ، همان طوری که دستور داده است که ؛



وَ اذْکُرْ إِسْماعیلَ وَ الْیسَعَ وَ ذَا الْکِفْلِ وَ کُلٌّ مِنَ الْأَخْیارِ ـ..



وَ اذْکُرْ فِی الْکِتابِ مُوسى‏ إِنَّهُ کانَ مُخْلَصاً وَ کانَ رَسُولاً نَبِیا...مریم:54


و....


 


 




نربادن موفقیت

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?نردبان موفقیت الهی?‎


امشب مصادف با شهادت  جواد علیه السلام  است . ضمن عرض


تسیلت ،جان را به سخنی ناب از آن بزرگوار جلا می دهیم.



جواد علیه السلام فرمودند:




اَلثِّقَةُ بِاللهِ ثَمَنٌ لِکُلِّ غالٍ، وَ سُلَّمٌ اِلی کُلِّ عالٍ؛اعتماد و تکیه بر خداوند ،


بهای هر چیز گران قیمت و نردبان برای رسیدن به هر بلندی و کمال است.1




برای رسیدن به پشت بام موفقیت و کمال جز از راه الهی و میسری که خالق




هستی تدارک دیده است ،ممکن نیست. چون هر راهی غیر از راه الهی بی راه




و انحرافی است و دارای پیچ و خمها و دردسر های خودش است.




اما اعتماد بر خداوند که خود بر فراز هر کمال ، بلندی و آفرینده هر چیز




گرانسگی است و از طرفی دست گیر و هدایت کننده بندگان به آن سمت و سوی




گوهر های ناب است، چنین اعتمادی باعث می شود که انسان از تلاش برای رسیدن




به هدف والا ، هرگز احساس دلسری و نامیدی نکند و چون به ادامه مسیر تا رسیدن




به مقصد اطمینان دارد ، هر مانع و سختی را با جان دل می د تا به هدف برسد.




اما اگر چنین اعتمادی نباشد چه بسا انسان اولا چیزهای بی ارزش را باارزش بداند ،




در ثانی اگر لطف الهی نباشد ، انسان در مسیر راه دچار دلسردی و رها هدف




می شود و...




البته اعتماد و تکیه بر کمک الهی ، هرگز به معنی تلاش ن و به کارنگرفتن نیروی




فکری و بدنی نیست ؛ بلکه هدفی را که درست تشخیص داد با توکل به خداوند ادامه دهد




و نتیجه را به او واگذار کند که  هر چه از آب در آمد صدرصد خیر و دارای منفعت و خیر خواهد بود.



1-بحارالأنوار، ‌ج75، ‌ص 364




شاه کلید عاقبت به خیری

درخواست حذف اطلاعات

related image


هر چند راه های مختلفی برای سعادت و عاقبت به خیری در


منابع دینی ذکر شده است؛ ولی از همه مهمتر که نقش شاه


کلید دارد ، درخواست عاجزانه مستمر از خداوند در قالب «دعا


و نیایش» است. دلیل این امر در کلام بزرگان و علما ذکر شده 


است تا جایی که از برخی مراجع بزرگ نقل شده است:


اگر یک دعا مستجاب داشته باشید ، چه دعایی می کنید ؟ در


جواب فرمودند: عاقبت به خیری !


در بین انبیاء بزرگ الهی این سخن به صورت های مختلف ذکر شده است .


در جریان داستان حضرت یوسف ع وقتی بر مسند فرمانروایی مصر قرار


گرفت و از علم تعبیر خواب و...برخوردار شد ، فقط جای این خواسته را


خالی دید و عرض کرد: خدایا همه چیز به من دادی فقط عاقبت به


خیری و ملحق به صالحین را هم به من عرضه کن تا این پازل نعمتت


بر من تمام و کامل گردد. در آیه 101 سوره یوسف چنین آمده است:


رَبِّ قَدْ آتَیْتَنِی مِنَ الْمُلْکِ وَعَلَّمْتَنِی مِنْ تَأْوِیلِ الْأَحَادِیثِ ?


فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ أَنْتَ وَلِیِّی فِی الدُّنْیَا وَالْآخِرَةِ ?


تَوَفَّنِی مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِی بِالصَّالِحِینَ1


درخواست روزانه و مکرر از خداوند از طرفی و وعده اجابت خداوند از طرف دیگر باعث


می شود که این خواسته عملی شود . وقتی این خواسته عملی شد ، در واقع مهر


تاییدی بر سایر اعمال است که یک عمر برای آنها زحمت کشیده ایم.


چراکه قضاوت نهایی بستگی به پایان دفتر اعمال است که فصل دوم زندگی یعنی حیات


برزخی بر مبنا آن تدوین می شود، شبیه همان کاری که بیمه ها انجام می دهند و معیار


باز نشستگی را آ ین حقوق اشخاص قرار می دهند و بر طبق آن بیمه را پرداخت می کنند.


بنابراین مسیر کوتاه و میان برد  عاقبت به خیری از راه دعا مخالصانه و عاجزانه  می گذرد!!!


1-پروردگارا! بخشی (عظیم) از حکومت به من بخشیدی، و مرا از علم تعبیر خوابها آگاه ساختی! ای


آفریننده آسمانها و زمین! تو ولیّ و س رست من در دنیا و آ ت هستی، مرا مسلمان بمیران؛


و به صالحان ملحق فرما!»