رسانه
رسانه

دفتر فرهنگ آزاد ی واحد فسا



پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

یا رب


از ابر هدایت برسان بارانی


 


related image


 


گاهی دهان ها بسته است


و افکار زیبا به ظهور می رسد


و عالم را دگرگون می کند...


 


بیاییم با عمل نیک ،


  جهان را دگرگون کنیم


نه با حرفهای زیبا....




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?خدایا سلام?‎


 


مردی ن نا زیر درختی بر سر دو راهی نشسته بود!



پادشاهی نزد او آمد، از اسب پیاده شد


و ادای احترام کرد


و گفت: قربان، از چه راهی میتوان به پایتخت رفت؟»



پس از او    پادشاه نزد مرد ن نا رسید


و بدون ادای احترام گفت:‌


آقا، راهی که به پایتخت می رود کدام است؟‌



سپس سربازی  نزد ن نا آمد،


ضربه ای به سر او زد


و پرسید:‌‌ احمق،‌راهی که به پایتخت می رود کدامست؟؟؟



هنگامی که همه آنها مرد ن نا را ترک د،


او شروع به خندیدن کرد.




مرد دیگری که کنار ن نا نشسته بود،


از او پرسید: به چه می خندی؟



ن نا پاسخ داد:


اولین مردی که از من سوال کرد، پادشاه بود.


مرد دوم  او بود


و مرد سوم فقط یک نگهبان ساده بود.



مرد با تعجب از ن نا پرسید:


چگونه متوجه شدی؟


مگر تو ن نا نیستی؟




ن نا پاسخ داد:


فرق است میان آنها،


پادشاه از بزرگی خود اطمینان داشت


و به همین دلیل ادای احترام کرد...


 


ولی نگهبان به قدری از حقارت خود رنج می برد


که حتی مرا کتک زد.



طرز رفتار. هر نشانه شخصیت اوست



نه سفیدی بیانگر زیبایی است



و نه سیاهی نشانه زشتی



شرافت انسان به اخلاقش است...




related image




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

related image


خدایا به مردان ما غیرت،


به ن ما عفت،


به پیران ما سلامت،


به دختران ما متانت


به پسران ما سعادت،


به عالمان ما صداقت،


به مسئولان ما عد ،


به اصناف ما مروت،


به ملت ما وحدت


به نویسندگان ما مسئولیت


به هنرمندان ما کرامت،


به سرمایه داران ما  دیانت


عطا فرما.


 


image result for ?تصویر شگفت انگیز در دنیا?‎




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

related image


related image


 


سخنشان تنها این بود که:


«پروردگارا! گناهان ما را ببخش!


و از تندرویهاى ما در کارها، چشم‏ پوشى کن!


قدمهاى ما را استوار بدار!


و ما را بر جمعیّت کافران، پیروز گردان!


 


 


image result for ?وقتی دعا میکنی دعایت به?‎


 


image result for ?یک تصویر زیبا?‎




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

related image


 


یا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذینَ تَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ لَنْ یَخْلُقُوا ذُباباً وَ لَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَ إِنْ یَسْلُبْهُمُ الذُّبابُ شَیْئاً لا یَسْتَنْقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَ الْمَطْلُوبُ73


ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ إِنَّ اللَّهَ لَقَوِیٌّ عَزیزٌ74


اللَّهُ یَصْطَفی‏ مِنَ الْمَلائِکَةِ رُسُلاً وَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ سَمیعٌ بَصیرٌ75


یَعْلَمُ ما بَیْنَ أَیْدیهِمْ وَ ما خَلْفَهُمْ وَ إِلَی اللَّهِ تُرْجَعُ الْأُمُورُ76


یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا ارْکَعُوا وَ اسْجُدُوا وَ اعْبُدُوا رَبَّکُمْ وَ افْعَلُوا الْخَیْرَ لَعَلَّکُمْ تُفْلِحُونَ77


وَ جاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباکُمْ وَ ما جَعَلَ عَلَیْکُمْ فِی الدِّینِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبیکُمْ إِبْراهیمَ هُوَ سَمَّاکُمُ الْمُسْلِمینَ مِنْ قَبْلُ وَ فی‏ هذا لِیَکُونَ الرَّسُولُ شَهیداً عَلَیْکُمْ وَ تَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ فَأَقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا ا َّکاةَ وَ اعْتَصِمُوا بِاللَّهِ هُوَ مَوْلاکُمْ فَنِعْمَ الْمَوْلی‏ وَ نِعْمَ النَّصیرُ78




73) اى مردم مَثَلى زده شده است، بدان گوش فرا دهید: انى که شما آنها را به جاى خدا مى خوانید هرگز نمى توانند مگسى بیافرینند، هر چند براى آف آن همداستان شوند; و اگر مگس چیزى از آنها برباید نمى توانند آن را بازپس گیرند. هم خدایانى که در پى آن مگس برآیند ناتوانند و هم مگسى که در پى آنند ناتوان است.




74) خداست که تدبیرکننده جهان هستى است و تنها او شایسته پرستش است، ولى مشرکان خدا را آن گونه که درخور منزلت اوست ارج ننهادند و به غیر او روى آوردند. بى گمان، خدا نیرومند و ش ت ناپذیر است.




75) خدا از میان فرشتگان فرستادگانى شایسته را برمى گزیند تا وحى الهى را به ان برسانند، و از میان مردم نیز شایستگان رس را انتخاب مى کند تا پیام خدا را به مردم ابلاغ کنند چرا که خداوند درخواست مردم را که در پى کمالند مى شنود و نیازشان به رهنمودها را مى بیند.




76) خدا آنچه را که پیش روى فرشتگان و ان است و آنچه را که پشت سرشان است مى داند. چگونه ممکن است کارهاى آنان بر خدا پوشیده بماند در صورتى که همه امور به او باز گردانده مى شود.




77) اى انى که ایمان آورده اید، رکوع و سجده کنید و پروردگارتان را بپرستید و کار خیر انجام دهید، باشد که نیکبخت شوید.



78) اى انى که ایمان آورده اید، در آنچه مربوط به خداست ـ چنان که درخورِ تلاش براى اوست ـ تلاش کنید. او شما را برگزیده و در دینتان که همان آیین پدرتان ابراهیم است، بر شما هیچ دشوارى و تنگنایى قرار نداده است. خدا شما را پیش از نزول قرآن و در این قرآن اهل تسلیم نامیده و شما را پذیرفته است تا هم بر شما گواه باشد و هم شما بر اعمال مردم گواه باشید. پس را ب ا دارید و زکات بدهید و در همه حال به خدا تمسّک جویید و او را اطاعت کنید که او س رست شماست، او خوب س رست و نیکو یاورى است.


related image




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

related image


 


related image


related image


 


و همانا پروردگار تو


بسیار مقتدر و مهربان است.


 


image result for ?گلی بسیار زیبا و معنوی برای قرآن?‎




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

کار دشواری که


امروز به عقب می اندازیم


معمولا به کاری ساده تر تبدیل نمی شود


بلکه به کاری غیر ممکن تبدیل خواهد شد.


               پس همین امروز انجامش دهیم.




øªøµù?û?ø± ù?ø±øªø¨ø·




الهی به مقدراتت راضیم

درخواست حذف اطلاعات

related image


 


باید متوجه باشیم که


گاهی اوقات ما انسان ها برای خودمان


یک نوع زندگی تنظیم می کنیم که خدا برای ما تنظیم نکرده است.


مثلا ی که یک دستش معیوب است


می گوید: « اگر یک  دست دیگر داشتم خیلی خوب می شد،


می توانستم وزنه  بلند کنم و در مسابقات وزنه برداری شرکت کنم،


یعنی نپذیرفته است که خدا نوعی زندگی برای او تنظیم کرده


که وزنه بلند در آن نیست.


و یا مثلا ی به او می گوید:


« حیف« توهیچ گاه نمی توانی قهرمان شنا شوی،


چون با این دستت نمی توانی خوب شنا کنی»


خوب این که مهم نیست،خدا یک زندگی


برای اوتنظیم کرده است که در آن قهرمان شنا نشود.


مشکل ما اینجاست که


یک زندگی برای خودمان تنظیم می کنیم


و به خدا می گوییم: ، برنامه ما را اجرا کن!»


پس ما خ م و خدا بنده ی ما! نعوذ بالله.


باید این معادله را مع کردو گفت:


« خدایا چون می دانیم بلا و عافیت، و نعمت و سختی


به دست قادر و حکیمی چون توست هرآنچه بخواهی، می خواهیم!»


اگر به مقامی رسیدیم که فهمیدیم بالاتر از « خواستن از خدا»،


نخواستن است و بندگی ،


« والله کز آفتاب فلک خوبتر شوی!».


 


related image


پس با این تفاسیر چرا خداوند رحمان و رحیم


امر کرده است که:


related image


باید به این امر اذعان نمود که:


خداوند رحمان به بندگانی که در کمال رضا


به او پناه می برند توجه خاص دارد


همچنان که در آیات  83 تا  .... سوره شعرا می فرماید:


(آیه 83)


ایّوب را از گرداب مشکلات رهایى بخشیدیم:


در اینجا از سر گذشت آموزنده یکى دیگر از ان بزرگ خدا


سخن مى‏گوید او «ایّوب» و دهمین ى است که


در سوره انبیاء اشاره به گوشه‏ هایی از زندگانى او شده است.


 «ایوب» سرگذشتى غم‏ انگیز،و در عین حال پر شکوه و با ابهت دارد،


صبر و شکیبایى او مخصوصا در برابر حوادث ناگوار عجیب بود،


به گونه‏ اى که «صبر ایوب» یک ضرب المثل قدیمى است.


می فرماید:«و ایّوب را (به یاد آور)


هنگامى که پروردگارش را خواند (و عرضه داشت):


بد حالى و مشکلات به من روى آورده و تو مهربانترین مهربانانى»!


(وَ أَیُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ).



 
(آیه 84)


این آیه مى‏گوید: «به دنبال این دعاى ایّوب،


خواسته‏ایش را اجابت کردیم و رنج و ناراحتى او را برطرف ساختیم»


(فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ).


 «و خانواده او را به او باز گرد م، و همانندشان را به آنها افزودیم»


(وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ).


 «تا رحمتى از ناحیه ما (بر آنها) باشد


و هم یاد آورى و تذکرى براى عبادت کنندگان پروردگار»


(رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکْرى‏ لِلْعابِدِینَ). 


«تا مسلمانان بدانند مشکلات هر قدر زیاد باشد


و گرفتاریها هر قدر فراوان و دشمنان هر قدر فشرده باشند


باز با گوشه‏ اى از لطف پروردگار همه اینها برطرف شدنى است،


نه تنها زیانها جبران مى‏ شود بلکه گاهى خداوند


به عنوان پاداش صابران با استقامت ،


همانند آنچه از دست رفته نیز بر آن مى‏افزاید.»


 
(آیه 85)


اسماعیل و ادریس و ذا الکفل:


قرآن در اینجا


اشاره به مقام شکیبایى سه نفر دیگر از ان الهى کرده،


مى‏گوید:


اسماعیل و ادریس و ذا الکفل را


(به یاد آور) که همه آنها از صابران و شکیبایان بودند»


(وَ إِسْماعِیلَ وَ إِدْرِیسَ وَ ذَا الْکِفْلِ کُلٌّ مِنَ الصَّابِرِینَ).



هر یک از آنها در طول عمر خود


در برابر دشمنان و یا مشکلات طاقت فرساى زندگى،


صبر و مقاومت به ج دادند


و هرگز در برابر این حوادث زانو نزدند


و هر یک الگویى بودند از استقامت و پایمردى.


 
(آیه 86)


سپس بزرگترین موهبت الهى را در برابر این صبر و استقامت


براى آنان چنین بیان مى‏کند:


«و ما آنها را در رحمت خود داخل کردیم،


چرا که آنها از صالحان بودند»


(وَ أَدْخَلْناهُمْ فِی رَحْمَتِنا إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِینَ).



(آیه 87)


نجات یونس از آن زندان وحشتناک:


این آیه و آیه بعد نیز


گوشه‏ اى از سر گذشت بزرگ


«یونس» را بیان کرده،


مى‏گوید:


«و ذا النون را به یاد آر هنگامى که خشمگین


(بر قوم بت پرست و نافرمان خویش)


از میان آنها رفت»


(وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً).


 «او گمان مى‏کرد که ما


(زندگى را) بر او تنگ نخواهیم کرد»


(فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ).


او گمان مى‏کرد تمام رس خویش را


در میان قوم نافرمانش انجام داده است


و حتى ترک اولایى در این زمینه نکرده،


در حالى که اولى این بود که


بیش از این در میان آنها بماند


و صبر و استقامت به ج دهد


و دندان بر جگر بفشارد


شاید بیدار شوند و به سوى خدا آیند


سر انجام به خاطر همین ترک اولى او را


در فشار قرار دادیم،


نهنگ عظیمى او را بلعید


«پس او در آن ظلمتهاى متراکم


صدا زد خداوندا!


جز تو معبودى نیست»


(فَنادى‏ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ).


 «خداوندا! پاک و منزهى، من از ستمکاران بودم»!


(سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ).


هم بر خویش ستم و هم بر قوم خود،


مى‏ بایست بیش از این، ناملایمات و شداید و سختیها را پذیرا مى‏شدم،


تن به همه شکنجه‏ ها مى‏ دادم شاید آنها به راه آیند.


 
(آیه 88)


«سر انجام ما دعاى او را اجابت کردیم


و از غم و اندوه رهائیش بخشیدیم»


(فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ).


آرى «و این گونه ما مؤمنان را نجات مى‏بخشیم»


(وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ).


این یک برنامه اختصاصى براى یونس نبود،


بلکه هر از مؤمنان از تقصیر خویش،


عذر به درگاه خدا آورد، و از ذات پاکش مدد و رحمت طلبد


ما دعایش را مستجاب و اندوهش را بر طرف خواهیم کرد.


 
(آیه 89)


نجات زکریّا از تنهایى:


در این آیه و آیه بعد گوشه‏ اى از سرگذشت دو شخصیت دیگر


از ان بزرگ الهى «زکریا» و «یحیى» را بیان مى‏کند.
نخست مى‏گوید:


«زکریّا را به خاطر بیاور هنگامى که پروردگارش را خواند


و عرضه داشت: پروردگارا! مرا تنها مگذار، و تو بهترین وارثان هستى»


(وَ زَکَرِیَّا إِذْ نادى‏ رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ).


سالها بر عمر زکریا گذشت، و برف پیرى بر سرش نشست،


اما هنوز فرزندى نداشت، و از سوى دیگر همسرى عقیم و نازا داشت.
او در آرزوى فرزندى بود که بتواند برنامه‏ هاى الهى او را تعقیب کند


در این هنگام با تمام قلب


به درگاه خدا روى آورد و تقاضاى فرزند صالح و برومندى کرد.



(آیه 90)


خداوند این دعاى خالص و سرشار از عشق به حقیقت را اجابت کرد،


و خواسته او را تحقق بخشید


آن چنان که مى‏فرماید:


«پس ما دعاى او را اجابت کردیم و یحیى را به او بخشیدیم»


(فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیى‏). 


و براى رسیدن به این مقصود «همسر نازاى او را اصلاح


(و قادر به آوردن فرزند) کردیم»


(وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ).


سپس اشاره به سه قسمت از صفات برجسته این خانواده کرده


چنین مى‏گوید:


«آنها در انجام کارهاى خیر، سرعت مى‏ د»


(إِنَّهُمْ کانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ).


 «و آنها به خاطر عشق به طاعت


و وحشت از گناه در همه حال ما را مى‏خواندند»


(وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً).


 «و آنها همواره در برابر ما خشوع داشتند»


خضوعى آمیخته با ادب و احترام و ترس آمیخته با احساس مسؤولیت


(وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ).


ذکر این صفات سه گانه ممکن است اشاره به این باشد که


آنها به هنگام رسیدن به نعمت، 


گرفتار غفلتها و غرورهایى که دامن افراد کم ظرفیت و ضعیف الایمان را


به هنگام وصول به نعمت مى‏گیرد نمى‏شدند.


related image




میلاد حضرت محمد مصطفی ( صلی الله علیه و اله و سلم ، تبریک وتهنیت

درخواست حذف اطلاعات

related image


image result for ?به بندگانم خبر بده که منم آمرزنده ومهربان?‎


image result for ?میلاد اکرم?‎


 












مسابقه نور  ویژه‌ی


میلاد اکرم(ص) و جعفر صادق(ع)





نوای دلنشین و ملکوتی نور و رحمت


و وجود آسمانی آن عرش نشین،


و تلألؤ انوار صادق آل محمد


که تجلی رحمانیت و حقیقت ذات کبریایی است


 بشارت پاکی، صدق و شور و شوق است.


سروش معرفت و عشق است از جنس ربوبی به ما خاکیان!



بیاییم همه با جانی لبریز از محبت به و اهل بیتش


در مسیر رحمت واسعه و لطف بیکران آنان



 در این ایام خجسته


سعادت و فلاح خود را از این بزرگواران عیدی بگیریم


و دمادم این ذکر را بر لب کنیم که:



«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»




با عرض تبریک ایام ولادت با سعادت رحمت و مهربانی،


حضرت محمد(ص) و جعفر صادق(ع)


  آزاد ی واحد فسا مسابقه ای


تحت عنوان مسابقه نور  برگزار می‌کند.




**علاقمندان پاسخ سؤالات  را به همراه مشخصات خود


به کانون قرآن و عترت واحد  ارسال نمایند .


**شرکت کنندگان تا تاریخ 97/9/7 مهلت دارند


تا به دو سؤال مسابقه پاسخ دهند.


نام و نام خانوادگی: . . . . . . . . . . . . .   


دانشجو                        کارمند                        
شماره تلفن همراه: . . . . . . . . . . . . . 




«سوالات مسابقه»


سؤال اول: خصوصیت افراد آ ا مان را بنویسید؟
سؤال دوم: برای رهایی از فتنه آ ا مان چه باید کرد؟




 





الهی به مقدراتت راضیم

درخواست حذف اطلاعات

related image


 


باید متوجه باشیم که


گاهی اوقات ما انسان ها


برای خودمان یک نوع زندگی تنظیم می کنیم


که خدا برای ما تنظیم نکرده است.


مثلا ی که یک دستش معیوب است


می گوید: « اگر یک  دست دیگر داشتم خیلی خوب می شد،


می توانستم وزنه  بلند کنم


و در مسابقات وزنه برداری شرکت کنم،


یعنی نپذیرفته است که


 خدا نوعی زندگی برای او تنظیم کرده


که وزنه بلند در آن نیست.


و یا مثلا ی به او می گوید:


« حیف« توهیچ گاه نمی توانی قهرمان شنا شوی،


چون با این دستت نمی توانی خوب شنا کنی»


خوب این که مهم نیست،


خدا یک زندگی برای اوتنظیم کرده است که


در آن قهرمان شنا نشود.




مشکل ما اینجاست که


یک زندگی برای خودمان تنظیم می کنیم


و به خدا می گوییم: ، برنامه ما را اجرا کن!»


پس ما خ م و خدا بنده ی ما! نعوذ بالله.




باید این معادله را مع کردو گفت:


« خدایا چون می دانیم بلا و عافیت، و نعمت و سختی


به دست قادر و حکیمی چون توست


هرآنچه بخواهی، می خواهیم!»




اگر به مقامی رسیدیم که


فهمیدیم بالاتر از « خواستن از خدا»،


نخواستن است


و بندگی ،


« والله کز آفتاب فلک خوبتر شوی!».


 


related image


 


پس با این تفاسیر چرا خداوند رحمان و رحیم


امر کرده است که:


related image


 


باید به این امر اذعان نمود که:


 


خداوند رحمان به بندگانی که در کمال رضا


به او پناه می برند توجه خاص دارد


همچنان که در آیات  83 تا  90 سوره شعرا می فرماید:


(آیه 83)


ایّوب را از گرداب مشکلات رهایى بخشیدیم:


در اینجا از سر گذشت آموزنده یکى دیگر از


ان بزرگ خدا سخن مى‏گوید


او «ایّوب» و دهمین ى است که


در سوره انبیاء اشاره به گوشه‏ هایی از زندگانى او شده است.



 «ایوب» سرگذشتى غم‏ انگیز،


و در عین حال پر شکوه و با ابهت دارد،




صبر و شکیبایى او


مخصوصا در برابر حوادث ناگوار عجیب بود،


به گونه‏ اى که «صبر ایوب» یک ضرب المثل قدیمى است.



می فرماید:


«و ایّوب را (به یاد آور)


هنگامى که پروردگارش را خواند


(و عرضه داشت):


بد حالى و مشکلات به من روى آورده


و تو مهربانترین مهربانانى»!




(وَ أَیُّوبَ إِذْ نادى‏ رَبَّهُ أَنِّی مَسَّنِیَ الضُّرُّ وَ أَنْتَ أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ).



 
(آیه 84)




این آیه مى‏گوید:


«به دنبال این دعاى ایّوب،


خواسته‏اش را اجابت کردیم


و رنج و ناراحتى او را برطرف ساختیم»




(فَاسْتَجَبْنا لَهُ فَکَشَفْنا ما بِهِ مِنْ ضُرٍّ).



 «و خانواده او را به او باز گرد م،


و همانندشان را به آنها افزودیم»




(وَ آتَیْناهُ أَهْلَهُ وَ مِثْلَهُمْ مَعَهُمْ).



 «تا رحمتى از ناحیه ما (بر آنها) باشد


و هم یاد آورى و تذکرى براى عبادت کنندگان پروردگار»




(رَحْمَةً مِنْ عِنْدِنا وَ ذِکْرى‏ لِلْعابِدِینَ). 




«تا مسلمانان بدانند مشکلات هر قدر زیاد باشد


و گرفتاریها هر قدر فراوان


و دشمنان هر قدر فشرده باشند


باز با گوشه‏ اى از لطف پروردگار


همه اینها برطرف شدنى است،


نه تنها زیانها جبران مى‏ شود


بلکه گاهى خداوند


به عنوان پاداش صابران با استقامت ،


همانند آنچه از دست رفته نیز بر آن مى‏افزاید.»



 

(آیه 85)


اسماعیل و ادریس و ذا الکفل:


قرآن در اینجا


اشاره به مقام شکیبایى سه نفر دیگر از ان الهى کرده،


مى‏گوید:


اسماعیل و ادریس و ذا الکفل را


(به یاد آور) که همه آنها از صابران و شکیبایان بودند»




(وَ إِسْماعِیلَ وَ إِدْرِیسَ وَ ذَا الْکِفْلِ کُلٌّ مِنَ الصَّابِرِینَ).



هر یک از آنها در طول عمر خود


در برابر دشمنان و یا مشکلات طاقت فرساى زندگى،


صبر و مقاومت به ج دادند


و هرگز در برابر این حوادث زانو نزدند


و هر یک الگویى بودند از استقامت و پایمردى.



 
(آیه 86)


سپس بزرگترین موهبت الهى را در برابر این صبر و استقامت


براى آنان چنین بیان مى‏کند:




«و ما آنها را در رحمت خود داخل کردیم،


چرا که آنها از صالحان بودند»




(وَ أَدْخَلْناهُمْ فِی رَحْمَتِنا إِنَّهُمْ مِنَ الصَّالِحِینَ).




(آیه 87)-


نجات یونس از آن زندان وحشتناک: این آیه و آیه بعد نیز گوشه‏اى از سر گذشت بزرگ «یونس» را بیان کرده، مى‏گوید: «و ذا النون را به یاد آر هنگامى که خشمگین (بر قوم بت پرست و نافرمان خویش) از میان آنها رفت» (وَ ذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغاضِباً).
 «او گمان مى‏کرد که ما (زندگى را) بر او تنگ نخواهیم کرد» (فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَیْهِ).
او گمان مى‏کرد تمام رس خویش را در میان قوم نافرمانش انجام داده است و حتى ترک اولایى در این زمینه نکرده، در حالى که اولى این بود که بیش از این در میان آنها بماند و صبر و استقامت به ج دهد و دندان بر جگر بفشارد شاید بیدار شوند و به سوى خدا آیند سر انجام به خاطر همین ترک اولى او را در فشار قرار دادیم، نهنگ عظیمى او را بلعید «پس او در آن ظلمتهاى متراکم صدا زد خداوندا! جز تو معبودى نیست» (فَنادى‏ فِی الظُّلُماتِ أَنْ لا إِلهَ إِلَّا أَنْتَ).
 «خداوندا! پاک و منزهى، من از ستمکاران بودم»! (سُبْحانَکَ إِنِّی کُنْتُ مِنَ الظَّالِمِینَ). هم بر خویش ستم و هم بر قوم خود، مى‏بایست بیش از این، ناملایمات و شداید و سختیها را پذیرا مى‏شدم، تن به همه شکنجه‏ها مى‏دادم شاید آنها به راه آیند.
 
(آیه 88)- «سر انجام ما دعاى او را اجابت کردیم و از غم و اندوه رهائیش بخشیدیم» (فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ نَجَّیْناهُ مِنَ الْغَمِّ).
آرى «و این گونه ما مؤمنان را نجات مى‏بخشیم» (وَ کَذلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ).
این یک برنامه اختصاصى براى یونس نبود، بلکه هر از مؤمنان از تقصیر خویش، عذر به درگاه خدا آورد، و از ذات پاکش مدد و رحمت طلبد ما دعایش را مستجاب و اندوهش را بر طرف خواهیم کرد.
 
(آیه 89)- نجات زکریّا از تنهایى: در این آیه و آیه بعد گوشه‏اى از سرگذشت دو شخصیت دیگر از ان بزرگ الهى «زکریا» و «یحیى» را بیان مى‏کند.
نخست مى‏گوید: «زکریّا را به خاطر بیاور هنگامى که پروردگارش را خواند و عرضه داشت: پروردگارا! مرا تنها مگذار، و تو بهترین وارثان هستى» (وَ زَکَرِیَّا إِذْ نادى‏ رَبَّهُ رَبِّ لا تَذَرْنِی فَرْداً وَ أَنْتَ خَیْرُ الْوارِثِینَ).
سالها بر عمر زکریا گذشت، و برف پیرى بر سرش نشست، اما هنوز فرزندى نداشت، و از سوى دیگر همسرى عقیم و نازا داشت.
او در آرزوى فرزندى بود که بتواند برنامه‏هاى الهى او را تعقیب کند در این هنگام با تمام قلب به درگاه خدا روى آورد و تقاضاى فرزند صالح و برومندى کرد.

(آیه 90)- خداوند این دعاى خالص و سرشار از عشق به حقیقت را اجابت کرد، و خواسته او را تحقق بخشید آن چنان که مى‏فرماید: «پس ما دعاى او را اجابت کردیم و یحیى را به او بخشیدیم» (فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیى‏). و براى رسیدن به این مقصود «همسر نازاى او را اصلاح (و قادر به آوردن فرزند) کردیم» (وَ أَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ).
سپس اشاره به سه قسمت از صفات برجسته این خانواده کرده چنین مى‏گوید: «آنها در انجام کارهاى خیر، سرعت مى‏ د» (إِنَّهُمْ کانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ).
 «و آنها به خاطر عشق به طاعت و وحشت از گناه در همه حال ما را مى‏خواندند» (وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً).
 «و آنها همواره در برابر ما خشوع داشتند» خضوعى آمیخته با ادب و احترام و ترس آمیخته با احساس مسؤولیت (وَ کانُوا لَنا خاشِعِینَ).
ذکر این صفات سه گانه ممکن است اشاره به این باشد که آنها به هنگام رسیدن به نعمت گرفتار غفلتها و غرورهایى که دامن افراد کم ظرفیت و ضعیف الایمان را به هنگام وصول به نعمت مى‏گیرد نمى‏شدند.



و ایوب







پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?تصویر زیبای یا الله یا الله?‎


related image


آیه 14 سوره طه




منم خدای یکتا


هیچ خ جز من نیست


پس مرا ( به یکانگی ) بپرست


و را مخصوصا برای یاد ما بپادار.


 


related image


related image




چگونه بر مشکلات فائق آییم؟

درخواست حذف اطلاعات

related image


image result for ?داستان انسان و آزمایش او توسط خداوند?‎


 



مشکلات را شکلات کنید






اصولا ما آدم ها از هر گونه سختی و دردسری بیزاریم و با شنیدن کلمه سختی منزجر و نگران می شویم . این مساله خود منع کننده نگاه و نگرش ما به واقعیت مشکلات است. در واقع مشکل نگرشی است که نسبت به مشکل داریم.






ما اغلب مشکلات و سختی ها را به دو گونه تعبیر و توجیه می کنیم :



بدشانسی و بداقبالی



کیفر گناهان و اعمان ناشایست



شاید فراموش کرده ایم  برای چه به دنیا آمده ایم و قرار نبوده زندگی ساده باشد قرار نبوده راحت و بی دردسر باشد . اگر دیدگاه خود را به این سمت تغییر دهیم که زندگی به این منظور طراحی شده است که ما را با چالش رشد و تغییر روبه رو کند تا انسانی خود آگاه تر و مهربان تر و کمال یافته تر شویم، مشکلات نردبانی است برای صعود انسان به بالاترین قلعه های زندگی و هدف از زندگی رشد و تعالی است . هدفی که بدون وجود مشکلات راهی برای دست یافتن به آن نخواهید یافت.مشکلات به شما انگیزه پیشرفت و رشد می دهند . در واقع باید کلمه ی مشکل در ذهن شما به تداعی پیشرفت باشد به طوری که هر زمان به مشکلی برمی خورید بلافاصله به جای احساس ناامیدی و ترس از اینکه می توانید ظرفیت وجودی خود را گسترش دهید شاد شوید.



  هر شخص یک دایره ی نفوذ (به طور خلاصه : محدوده ی توانایی) دارد . وسعت دایره نفوذ نشان دهنده میزان توانمندی های افراد است هر چه انسان توانمندتر باشد یعنی دایره نفوذ بزرگتری داشته باشد شرایط و مسائل بیشتری در دایره نفوذش قرار می گیرد که با گسترش آن می‌تواند به حل مشکلات خویش بپردازد .



 



دایره نفوذ و نگرانی انسان ها با هم متفاوت است ، زیرا توانمندی ها و ظرفیت های افراد متفاوت است  با گسترش قدرت درونی خود می‌توان مشکلات را حل نمود و به بیان دیگر : «هر عظیم تر از آن است که می شد».


 



  خیلی مواقع پیش می آید که یک اتفاق برای یک نفر بحران بزرگ تلقی شود اما همان مساله برای دیگری چیز مهمی محسوب نشود.مثلا کودکی را در نظر بگیرید که عروسکش ش ته است .او گریه و زاری می کند بزرگترها به او می خندند که به خاطر این مساله کوچک به هم ریخته است آنها متوجه نیستند که کودک دارای حلقه نفوذ بسیار کوچکی است لذا بیشتر اتفاقات در خارج از دایره نفوذش قرار می گیرد.هر چه بیشتر رشد کنیم و تجربیات بیشتری به دست آوریم دایره نفوذمان گسترده می گردد و در واقع رشد چیزی جز گسترش دایره نفوذمان نیست.





 هر شخص یک دایره ی نفوذ (به طور خلاصه : محدوده ی توانایی) دارد . وسعت دایره نفوذ نشان دهنده میزان توانمندی های افراد است هر چه انسان توانمندتر باشد یعنی دایره نفوذ بزرگتری داشته باشد شرایط و مسائل بیشتری در دایره نفوذش قرار می گیرد که با گسترش آن می‌تواند به حل مشکلات خویش بپردازد .


بلوغ مقوله ای مربوط به سن و سال نیست . خیلی از نظر سنی بالغ به نظر می رسند اما با کوچکترین مساله ای از کوره در می روند افسرده می شوند و ماتم می گیرند . زیرا در واقع آنها هنوز به رشد واقعی نرسیده اند. به سادگی و از نوع مسائل و بحران های افراد می توان به میزان رشد و پختگی آنها پی برد . اینکه یک فرد چه چیزی را مساله و مشکل بداند منع کننده میزان بلوغ اوست .



مسائل همچون آینه ای میزان قدرتمان را به ما نشان می دهد و تصویری از ما را به خویش باز می تاباند اما سوال مهم تر این است با مسائل عمده و فراز و نشیب های زندگی چگونه برخورد می کنید؟



افراد در برابر مشکلات دو نوع ع العمل نشان می دهند :



1- برخی ترجیح می دهند که از دایره نفوذ خود خارج نشوند .



آنها از شرایطی که در حوزه نگرانی آنهاست فاصله می گیرند و نمی خواهند با آنها روبرو شوند حتی ممکن است به پناه ببرند تا فکر به مشکلات آنها را نیازارد.از نظر این نوع افراد بزرگترین راه حل مسائل ، پاک صورت مساله از طریق نادیده انگاشتن آن است .آنها امیدوارند با گذر زمان فرجی حاصل شود و مشکلات خود به خود حل شوند.



2- عده ای هم هستند که به استقبال مسائل و شرایط دشوار می روند هر چند آنها آزرده می شوند اما می دانند بهترین راه حل فائق آمدن بر دشواری هاست .گروه دوم در واقع از طریق حل مسائل و مشکلات دایره نفوذ خود را گسترش می دهند . زیرا پس از حل هر مسئله ای توان فرد برابر با اندازه آن مشکل رشد می کند.به صورتی که هر مشکل و شرایطی که به اندازه مشکل قبلی باشد به علت گسترش دایره نفوذ در این منطقه قرار می گیرد و آنها دیگر از این بابت آزرده نمی شوند .



زندگی یک کلاس و دوره فراگیری مسائل ریاضی است . آنها که فکر می کنند خوشبختی یعنی یک زندگی بدون مشکل و پیچیدگی، هنوز حقیقت زندگی را درک نکرده اند اگر مساله ای نباشد بحران و دردسری نباشد انسان هیچ چیز یاد نمی گیرد و هیچ فرصتی برای رشد و تعالی نخواهد داشت.



خلاصه آنکه مشکلات را شکلات کنید و شرط لازم برای این کار این است که آنها را شکلات ببینیم و باور کنیم که در دل هر زحمتی رحمتی است .




 



تنظیم و فرآوری:مریم تجریشی






مرکز مشاوره        




رحلت (ص) و شهادت حسن مجتبی(ع) و رضا(ع) برعموم م

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?سخنان (ص) به صورت تصویر نوشته جهت رحلت ایشان?‎


 


image result for ?احادیث (ص)?‎


image result for ?احادیث (ص)?‎


related image


related image


image result for ?تصویر نوشته هایی از سخنان حسن مجتبی علیه السلام جهت شهادت آن حضرت?‎


 


image result for ?تصویر نوشته هایی از سخنان حسن مجتبی علیه السلام جهت شهادت آن حضرت?‎


related image


 


image result for ?سخنان رضا علیه السلام?‎


 


اهمیت نشر احادیث اهل البیت


 


  رضا علیه السلام: رَحِمَ اللّه ُ عَبْدا اَحیا اَمْرَنا ... یَتَعَلَّمُ عُلومَنا وَ یُعَلِّمُهَا النّاسَ ، فَاِنَّ النّاسَلَوْ عَلِموا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعونا؛


 


رضا علیه السلام :


 


رحمت خدا بر بنده اى که امر ما را زنده کند... دانش هاى ما را فرا گیرد و به مردم بیاموزد. اگر مردم زیبایى هاى سخنان ما را مى دانستند، از ما پیروى مى د.


 


معانى الأخبار ، ص 180، ح 1


 


image result for ?سخنان (ص) به صورت تصویر نوشته جهت رحلت ایشان?‎




گرامی داشت 13 آبان

درخواست حذف اطلاعات

  13 آبان ،  یادآور حوادث مهمی است که


در شکل گیری انقلاب ی و ش ت توطئه های


به عنوان نماد واقعی امپریالیسم ، نقشی اساسی داشت.  





13 آبان صرفاً یک رویداد تاریخی نیست بلکه واقعه‌ای تاریخ‌ساز، ماندگار و تأثیرگذار که در هر کدام از رخدادهای آن مصادیقی از پایداری، فداکاری، مقاومت ی و بیداری جهادگونه علیه طاغوتیان، استکبار و نظام سلطه از سوی ملت مجاهد و غیور ایران ی است.وقایعی که هر یک به تنهایی می‌تواند منشأ تداوم یک حرکت عظیم نهضت و استکبار ستیزی و نفی نظام‌های سلطه قرار گیرد.  



تبعید حضرت ( ره) به ترکیه در 13 آبان 1343 از یک سو و شهادت و زخمی شدن تعدادی از دانش‌آموزان در 13 آبان 1357 از دیگر سو،


شرایط را برای اوج گیری انقلاب و نیز تسریع سرنگونی رژیم شاهنشاهی فراهم نمود. همزمان با این تحولات، تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان پیرو خط در 13 آبان 1358 و کشف اسناد و مدارکی مبنی بر دخ در امور داخلی ایران،   ابعاد جدیدی از مبارزه مردم ایران و را رقم زد.


سیزدهم آبان ، نقطه پیوند برگهای زرینی از تاریخ ملت بزرگ ایران است. دستگیری و تبعید سلسله جنبان نهضت ی ملت ایران در پی اعتراض ایشان به تصویب لایحه کاپیتولاسیون از سوی رژیم طاغوت، به منزله آتشی بود که در من های حاکمیت اهریمنی افتاد وانقلاب ی را در مسیر تازه ای افکند.


 




 




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

related image


 


محمد باقر (علیه السلام)


 


به خدا سوگند هیچ بنده ای در دعا پافشاری و اصرار به


 


درگاه خدای عزوجل نکند، جز این که حاجتش را برآورد.


 


اصول کافی ج 4 ص 210


 


related image


related image


image result for ?یا ارحم الراحمین?‎




به نام خالق خوبی ها

درخواست حذف اطلاعات

image result for ?به نام خالق خوبی ها « ع نوشته»?‎


related image


 


نه برگ گلی ، به شاخه ها می ماند


نه هیچ ی ، بجز خدا می ماند


خوب باش و بدی مکن ، که از ما تنها


یک خوبی و یک بدی به جا می ماند


 


related image


image result for ?تصویر گل زیبا ی زیبای زیبا?‎




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

انسان خوبی باش


ولی وقتت را برای اثباتش به دیگران تلف نکن


چرا که با اعمال ، رفتار و گفتارت ، اثبات خواهد شد.


 


related image


 




 





پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

related image


 


حجاب و در


 


واجب بودن حجاب برای ن از ضروریات دین مبین است.




واجب بودن حجاب از نظر قرآن،


گفتار (ص) و ان معصوم(ع)ونیز به حکم عقل


و اجماع رأی فقها و علمای امری ثابت است.




در قرآن،


حدود چهار آیه به واجب بودن حجاب دل دارد.


اما در مورد حفظ عفت و پاسداری از حریم آن،


بیش از ده آیه در قرآن وجود دارد.




 


چهار آیه ای که بر وجوب حجاب برای ن دل دارد


عبارتند از آیه: 30 سوره نور، 59، 33 و 23 سوره احزاب،




 


«وَ قُلْ لِلْمُؤمِناتِ یَغْضُضْنَ مِنْ اَبْصارِهِنَّ


و یَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ


وَ لا یُبْدینَ زِیْنَتَهُنَّ إِلا ما ظَهَرَ مِنْها


وَ لْیَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلی جُیُوبِهِنَّ


وَ لاَ یُبْدینَ زِینَتَهُنَّ إِلاّ لِبُعُولَتِهِنَّ ...؛


 


ای !


به ن باایمان بگو


چشم های خود را (از نگاه به نامحرمان) فرو گیرند،


و دامان خویش را حفظ کنند،


و زینت خود را ـ جز آن مقدار که نمایان است ـ آشکار نسازند،


و (اطراف) روسری های خود را بر خود افکنند


(تا گردن و با آن پوشیده شود)


و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهران شان


و سایر افراد محرم شان ...».




در این آیه به چهار موضوع اشاره شده است:


 


1ـ ن باید دیدگان خود را از نگاه به نامحرم فرو خوابانند.


 


2ـ ن باید دامن خود را از هر نوع عامل بی عفتی حفظ نمایند.


 


3ـ ن باید زینت خود را


جز آن مقدار که به طور قهری طبیعی است، پنهان سازند.


 


4ـ ن باید روسری های خود را بر گردن و بیفکنند.




image result for ? و حجاب?‎


 


 




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

انسان خوبی باش


ولی وقتت را برای اثباتش به دیگران تلف نکن


چرا که با اعمال ، رفتار و گفتارت ، اثبات خواهد شد.


 


related image




پیام روز

درخواست حذف اطلاعات

یادم باشد حرفی نزنم که به ی بر بخورد


نگاهی نکنم که دل ی بلرزد


خطی ننویسم که آزار دهد ی را



یادم باشد که روز و روزگار خوش است
و تنها دل ما ، دل نیست



یادم باشد جواب کین را با کمتر از مهر


و جواب دو رنگی را با کمتر از صداقت ندهم



یادم باشد باید در برابر فریادها سکوت کنم
و برای سیاهی ها نور بپاشم



یادم باشد از چشمه، درسِِ وش بگیرم
و از آسمان درسِ پـاک زیستن



یادم باشد سنگ خیلی تنهاست...



یادم باشد باید با سنگ هم لطیف رفتار کنم


مبادا دل تنگش بشکند



یادم باشد برای درس گرفتن و درس دادن به دنیا آمده ام ...


نه برای تکرار اشتباهات گذشتگان



یادم باشد زندگی را دوست دارم


یادم باشد هر گاه ارزش زندگی یادم رفت


در چشمان حیوان بی زبانی که


به سوی قربانگاه می رود زل بزنم


تا به مفهوم بودن پی ببرم



یادم باشد معجزه قاصدکها را باور داشته باشم



یادم باشد گره تنهایی و دلتنگی هر


فقط به دست دل خودش باز می شود




یادم باشد هیچگاه از راستی نترسم و نترسانم



یادم باشد از بچه ها میتوان خیلی چیزها آموخت



یادم باشد پاکی کودکیم را از دست ندهم



یادم باشد زمان، بهترین است



یادم باشد قبل از هر کار با انگشت به پیشانیم بزنم


تا بعدا با مشت برفرقم نکوبم



یادم باشد با ی انقدر صمیمی نشوم


شاید روزی دشمنم شود



یادم باشد با ی دشمنی نکنم


شاید روزی دوستم شود



یادم باشد قلب ی را نشکنم



یادم باشد زندگی ارزش غصه خوردن ندارد



یادم باشد پلهای پشت سرم را ویران نکنم



یادم باشد امید ی را از او نگیرم


شاید تنها چیزیست که دارد




یادم باشد که ادمها همه ارزشمند اند


و همه می توانند مهربان و دلسوز باشند


 


یادم باشد زنده ام و اشرف مخلوقات


 


image result for ?تصویر گل زیبا و دلنشین?‎