رسانه
رسانه

زاده میر عبداله بزن آباد



را ارهایی برای استفاده بیشتر از آ ین شب قدر/ شاید این آ ین شب

درخواست حذف اطلاعات

امشب شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان است؛ دیگر زمانی باقی نمانده، باید تمام تلاش خود را به کار برد تا در پناه رحمت خداوند متعال قرار گرفت، زیرا اگر ی در ماه مبارک رمضان بخشیده نشود بنا بر فرموده اکرم(ص) «شقی» است.

دیگر زمانی نمانده باید امشب تا سحر بیدار بود، زیرا این دقایق نایاب اند و تا چشم بر هم بزنی سحر می‌رسد؛ مبادا بگویند که سحر رسید و تو هنوز در خو .

شب بیست و سوم ماه رمضان، از دو شب قبل برتر است و از احادیث متعدد اینگونه احتمال داده می‌شود که شب قدر همین شب است.

طبق روایات، آنچه که از شب نوزدهم تا شب بیست و یکم مقدر شده و تغییر یافته، در شب بیست و یکم ثبت شده و در شب بیست و سوم قطعی، نهایی و امضا می‏‌شود.

در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان، غیر از اعمال مشترک شب‌های قدر، اعمال دیگری نیز وارد شده است تا فردی که این شب را به احیا می‌گذراند در کنار اعمال مشترک شب‌های قدر، آنها را نیز انجام دهد، که بدین شرح است:



  1. قرائت سوره عنکبوت، روم و دخان
    خواندن هزار مرتبه سوره قدر
    زیارت حسین علیه السلام
    دعا براى زمان علیه السلام (دعای فرج و سلامتی)
    تأکید بر صد رکعت و دیگر اعمال و ادعیه که در کتاب مفاتیح الجنان آمده است.(1)


*شاید این آ ین شب قدر عمرمان باشد !
رمضان امسال نیز آمد و دارد می گذرد و اکنون با فرا رسیدن آ ین شب‌های قدر آهنگ تمام شدن آن شنیده می‌شود. امسال نیز گذشت و معلوم نیست تا سال آینده کدام یک از ما فرصت دوباره‌ای برای خواندن خدا در این ماه را داشته باشد.

هیچ یک از ما نمی‌داند چرخ روزگار برای سال آینده چه تقدیری را برایش رقم خواهد زد. هیچ یک از ما مطمئن نیست که سال آینده را نیز مجال یابد تا روزه بگیرد، قرآن بخواند و شب‌زنده‌داری کند. پس بیایید قدر امسال را بدانیم حتی اگر تاکنون ارزش آن را ندانسته‌ایم.(2)

*برنامه ریزی برای اعمال
باید برنامه ریزی کنیم که اعمال شب قدر را چگونه به جا بیاوریم که نه خسته شویم و شور حالمان گرفته شود و نه همه اعمال بماند برای ساعت آ که با استرس بخواهیم همه را یکباره و بدون توجه انجام بدهیم ، دعای جوشن کبیر که در این مراسم خوانده می شود ، سعی کنیم با مجلس پیش برویم ، در مضامین دعا دقت کنیم فقط همراه جمع نکنیم ، این دعا معارف والایی را در خود دارد ، اگر دعا به نظم و قاعده خوانده شود ، حدودا 45 دقیقه تا یک ساعت زمان خواهد برد و بقیه زمان ما نباید صرف صحبت ، و خوردن و آشامیدن شود ، هر چند برای خستگی در مختصری استراحت و تجدید قوا لازم است .

*دعاها را با معنای آنها بخوانیم
برای شب قدر اعمالی ذکر شده که با رجوع به مفاتیح می‌توانید از آن با خبر شوید. برای خواندن دعاها کیفیت آن‌ها را مد نظر قرار دهید و به کمیت توجه نکنید. حتما به معنای دعایی که می‌خوانید توجه کنید و صرفا متن عربی دعاها را به زبان جاری نکنید. در این شب صدقه دادن را فراموش نکنید، به خصوص صدقه به نیت سلامتی حضرت صاحب ا مان (ع). میزان صدقه مهم نیست ولی انجام این عمل بسیار اهمیت دارد.

*با خدا سخن بگویید
شب قدر فرصتی برای صحبت با خداست. در این شب حرف‌ دل خود را با خدا در میان بگذارید و از آرزوهای خود برایش بگویید. ابراز محبت و پشیمانی و ندامت از گناه را صمیمانه و از ته دل به زبان بیاورید و برای جبران خطاهای خود تلاش کنید. عزیزمان همیشه می‌فرموند حتی نخود و لوبیای خود را هم از خدا بخواهید، پس از همه چیزهایی که نیاز دارید با خدا صحبت کنید. می‌توانید لیست درخواست‌های خود را در جایی یادداشت کنید تا در شب قدر سال بعد ببینید که به چندتای آن‌ها رسیده‌اید. معمولا خدا درخواست‌های شما را در این شب بی‌پاسخ نمی‌گذارد، نوشتن این یادداشت برای شکرگزاری کمکتان خواهد کرد.

*بهترین درخواست ها در بهترین ح
در قدر ، اوج مراسم و آداب این شبها، لحظه قرآن به سر گرفتن است در این لحظات به حرمت قرآنی که بر سر داریم دعای ما اجابت می شود.

دعا برای عاقبت به خیری : در دعای جوشن از خداوند متعال صد بار خواستیم ما را از آتش دوزخ برهاند ، در زیر سایه قرآن هم برای خود و هم امواتمان بخواهیم که از آتش دوزخ رهایی ی م .

دعا برای امنیت : امنیت نعمتی است که اگر نباشد دنیا جهنمی بیش نیست، در سایه امنیت است که دیگر خواسته ها و رویاها رنگ می گیرند ، نمونه جامعه های ای که برای مسلمانان و شیعیان امن نیست ، افغانستان، پا تان، یمن، بحرین، عربستان و عراق است که شاهد جنایات برخی های ظالم عربی، یا تکفیری ها در سرزمینشان هستیم ، دعا کنیم که خداوند ، امنیت را به آنان باز گرداند و کشور ما را هم از هر خطری محفوظ بدارد .(3)

* دعا کنید
یکی از کارهای مهم در شب‌های قدر، دعا است. بسیار دعا کنید. مخصوصا برای پدر و مادرتان. چه در قید حیات باشند و چه نباشند، آن‌ها را دعا کنید. در کلام بزرگان ما در آداب دعا آمده است که قبل از دعا حتما «بسم‌الله» بگویید، سپس ستایش و سپاس خداوند متعال، یا اینکه 2 رکعت بخوانید و بعد از آن دعا را شروع کنید. نه دعایتان را دست‌کم بگیرید و نه گناهانتان را. قبل از خودتان برای دیگران دعا کنید. در دعا به خداوند حسن ظن داشته باشید؛ یعنی خوش گمان باشید که دعایتان حتما مستجاب خواهد شد.

* ک نتان را هم بیدار نگه دارید
خواب کودکتان را در این چند روز و چند شب طوری تنظیم کنید که بتواند شب را بیدار بماند. به او هم غذای سبک بدهید و در مورد این شب و برکاتش و دعا و آثار دعا به زبان ک نه برایش توضیح دهید.

با این کار به او یاد می‌دهید که چگونه دعا کند. شاید برای شما تکراری باشد، اما فرزندان‌تان باید بشنوند و ببینند و یاد بگیرند تا این مناسبت‌های دینی جزئی از فرهنگ و سبک زندگی آن‌ها شود.

حضرت زهرا (سلام‌الله علیها) نیز در شب قدر نه‌تن‌ها خود بیدار بود بلکه فرزندان خویش را نیز تشویق می‌کرد تا در چنین شبی بیدار بمانند. البته توجه داشته باشید که هدف از بیدار نگه داشتن ک ن، وادار آن‌ها به انجام اعمالی که خاص بزرگ‌تر‌ها باشد، نیست.

همین که بیدار باشند، در مراسم مرتبط شرکت کنند و دست‌های کوچکشان را به نشانه دعا بالا بگیرند، کافی است. ضمنا حواستان باشد که آب، خوراکی و اسباب بازی برای سرگرم کودک با خود به همراه داشته باشید.

پیشنهاد ما این است که اگر کودکتان این شب‌ها را بیدار ماند حتما هدیه‌ای کوچک برای او تهیه کنید و او را تشویق کرده و شب‌های قدر را برایش خاطره انگیز و تا همیشه در ذهنش ماندگار کنید.

 از خدا چه بخواهیم؟
بیش و پیش از هر دعایی از خداوند طلب عافیت و عاقبت به‌خیری کنید و یادتان باشد «چون که صد آید نود هم پیش ماست.» اگر نمی‌دانید چه چیزی را و چگونه از خدا بخواهید، ببینید که ائمه (س) چگونه دعا می‌ د و چه چیزهایی را از خدا می‌خواستند.

دعاهایی که از ائمه (س) بر جای مانده همگی سراسر آموزش چگونه دعا و چه چیزی خواستن است. اگر بازهم به نتیجه نرسیدید تن‌ها با خدا صحبت کنید؛ خیلی خودمانی و ساده. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: «اگر ی معانی این دعا‌ها را نمی‌داند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. بین ما و خدا حج وجود ندارد. خدای متعال به ما نزدیک است؛ حرف ما را می‌شنود. بخواهیم با خدا حرف بزنیم؛ خواسته‌های خودمان را از خدای متعال بخواهیم. این انس با خدای متعال و ذکر خدای متعال و استغفار و دعا خیلی تأثیرات معجزآسایی روی دل انسان دارد؛ دل‌های مرده را زنده می‌کند.»

فراموش نکنید که برای مظلومین و مستضعفین جهان دعا کنید. این روز‌ها که جای جای دنیا محل نزاع و جنگ است و ن و ک ن بی‌گناه قربانی می‌شوند، شک نکنید که کمترین وظیفه ما دعا برای نجات این آدم‌ها و در صدر این دعاها، دعا برای فرج زمان (عج) است.

*دل‌های غمگین را دعا کنید
«نگاه کنید به حاجات خودتان، حاجات مسلمانان، حاجات ک ان، حاجات برادران مؤمنتان؛ به مریض‌ها، به مریض‌دارها، به جانبازان، به غمدیده‌ها، به دل‌های غمگین، به چشم‌های نگران، به نیازهای فراوان انسان‌هایی که حول و حوش شما، زیر سقف شما و در کشور شما هستند، در دنیای هستند، روی کره خاک هستند. همه این حاجات را در این شب‌های قدر، یکی یکی از خدای متعال بخواهید.» این‌ها توصیه‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای است درباره اینکه چه انی را دعا کنیم.

 *همه را ببخشید
ما از خداوند می‌خواهیم که از گناهان، اشتباهات و خطاهای ما بگذرد و آثار سوء آن‌ها را از زندگی‌مان پاک کند، اما نمی‌توانیم ساده‌ترین اشتباهات دیگران را ببخشیم. این شب‌ها فرصت مناسبی است دیگرانی را که به زعم خودمان حقی از ما زایل کرده‌اند یا ستمی در حق‌مان روا داشته‌اند ببخشیم. همه را از ته دل ببخشید و مطمئن باشید برکات آن قبل از طرف مقابل در زندگی خودتان جاری خواهد شد و در درجه اول سلامت روان خود شما را تضمین می‌کند.(4)


پی نوشت:
1)https://www.mehrnews.com/news/2854652
2)https://article.tebyan.net/281606
3)http://af.shafaqna.com/fa/56985
4)https://www.fardanews.com/fa/news/684627/11




اعمال قدر

درخواست حذف اطلاعات

شب قدر همان شبى است که در تمام سال شبى به خوبى و فضیلت آن نمى‌رسد و عمل در آن بهتر است از عمل در هزار ماه و در آن شب تقدیر امور سال مشخص مى‌شود. اعمال مخصوص شب‌ قدر بر دو نوع است؛ یکى آن‌که در هر سه شب باید انجام داد و دیگر آن‌هایی که مخصوص هر شب است.


 


اعمال شب‌ قدر


اعمالى است که در هر سه شب باید انجام داد و آن چند عمل است.


اول: غسل


علاّمه مجلسى فرموده بهتر است غسل این شبها در هنگام غروب آفتاب انجام گیرد که شام را با غسل بخواند.


دوم: دو رکعت که در هر رکعت پس از سوره «حمد»، هفت مرتبه «توحید» خوانده و پس از فراغت از هفتاد مرتبه بگوید، أَسْتَغْفِرُ اللّه وَ أَتوبُ الَیْهِ . در روایت نبوى است: که از جاى برنخیزد تا خدا او و پدر و مادرش را بیامرزد.


سوم: قرآن مجید را باز کند و در برابر خود گرفته و بگوید:اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ بِکِتَابِکَ الْمُنْزَلِ وَ مَا فِیهِ وَ فِیهِ اسْمُکَ الْأَکْبَرُ وَ أَسْمَاؤُکَ الْحُسْنَى وَ مَا یُخَافُ وَ یُرْجَى أَنْ تَجْعَلَنِی مِنْ عُتَقَائِکَ مِنَ النَّارِ.


خدایا از تو درخواست می‌کنم به حق کتاب نازل شده‌ات و آنچه در آن است و در آن است نام بزرگترت، و نام هاى نیکوترت و آنچه بیم انگیز است و امیدبخش، اینکه مرا از آزادشدگان از آتش دوزخ قرار دهى.


سپس هر حاجتی که دارد بخواهد.


اللَّهُمَّ بِحَقِّ هَذَا الْقُرْآنِ وَ بِحَقِّ مَنْ أَرْسَلْتَهُ بِهِ وَ بِحَقِّ کُلِّ مُؤْمِنٍ مَدَحْتَهُ فِیهِ وَ بِحَقِّکَ عَلَیْهِمْ فَلا أَحَدَ أَعْرَفُ بِحَقِّکَ مِنْکَ


خدایا به حق این قرآن، و به حق ی که آن را بر او فرستادى و به حق هر مؤمنى که او را در قرآن ستودى و به حق خود بر آنان، پس احدى شناساتر از تو به حق تو نیست


چهارم: قرآن به سرگرفتن در شب قدر و خدا را به چهارده معصوم سوگند دادن .


پنجم: خواندن زیارت حسین علیه السلام در شب قدر.


ششم: این شبها را احیا بدارد، روایت شده هرکه شب قدر را احیا بدارد، گناهانش آمرزیده مى شود. هرچند به شماره ستارگان آسمان و سنگینى کوه ها و پیمانه دریاها باشد.


اعمال شب‌ قدر


هفتم: صد رکعت بجا آورد که فضلیت بسیار دارد و بهتر آن است که در هر رکعت پس از سوره «حمد» ، ده مرتبه «توحید» بخواند.


هشتم: این دعا را بخواند : اللَّهُمَّ إِنِّی أَمْسَیْتُ لَکَ عَبْداً دَاخِراً لا أَمْلِکُ لِنَفْسِی نَفْعاً وَ لا ضَرّاً وَ لا أَصْرِفُ عَنْهَا سُوءاً أَشْهَدُ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِی وَ أَعْتَرِفُ لَکَ بِضَعْفِ قُوَّتِی وَ قِلَّةِ حِیلَتِی فَصَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ أَنْجِزْ لِی مَا وَعَدْتَنِی وَ جَمِیعَ الْمُؤْمِنِینَ وَ الْمُؤْمِنَاتِ مِنَ الْمَغْفِرَةِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَ أَتْمِمْ عَلَیَّ مَا آتَیْتَنِی فَإِنِّی عَبْدُکَ الْمِسْکِینُ الْمُسْتَکِینُ الضَّعِیفُ الْفَقِیرُ الْمَهِینُ اللَّهُمَّ لا تَجْعَلْنِی نَاسِیاً لِذِکْرِکَ فِیمَا أَوْلَیْتَنِی وَ لا [غَافِلا] لِإِحْسَانِکَ فِیمَا أَعْطَیْتَنِی وَ لا آیِساً مِنْ إِجَابَتِکَ وَ إِنْ أَبْطَأَتْ عَنِّی فِی سَرَّاءَ [کُنْتُ ] أَوْ ضَرَّاءَ أَوْ شِدَّةٍ أَوْ رَخَاءٍ أَوْ عَافِیَةٍ أَوْ بَلاءٍ أَوْ بُؤْسٍ أَوْ نَعْمَاءَ إِنَّکَ سَمِیعُ الدُّعَاءِ


خدایا شام درحالی که براى تو تنها بنده کوچک و خوارى هستم که براى خویش سود و زیانى را به دست ندارم و نمى توانم از خود پیش آمد بدى را بازگردانم، به این امر بر خویش گواهى مى دهم، و در پیشگاهت به ناتوانى و کمى چاره ام اعتراف مى کنم، خدایا بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و آنچه را به من و همه مردان و ن مؤمن، از آمرزش در این شب وعده دادى وفا کن، و آنچه را به من عنایت فرموده اى کامل ساز، که من بنده بیچاره، درمانده، ناتوان، تهیدست خوار توام.


خدایا مرا فراموش کننده ذکرت قرار مده در آنچه سزاوار آنم فرمودى، و نه فراموش کننده احسانت در آنچه عطایم نمودى، و نه ناامید از اجابتت، گرچه مدّت زمانى طولانى گردد، چه در خوشى یا ناخوشى، یا سختى، یا آسانى، یا عافیت، یا بلا، یا تنگدستى، یا در نعمت همانا تو شنونده دعایى.


این دعا را کفعمى از زین العابدین علیه السّلام روایت کرده که در این شبها، در حال قیام و قعود و رکوع و سجود مى‌خواندند. علاّمه مجلسى فرموده: بهترین اعمال در این شبها، درخواست آمرزش و دعا است برای حوائج دنیا و آ ت خود، و پدر و مادر و خویشان، و برادران و خواهران مؤمن، چه آنان که زنده اند، و چه آنان که از دنیا رفته اند، و خواندن اذکار، و صلوات بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام به هر اندازه که بتواند و در بعضى از روایات وارد شده: دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخواند.


اعمال مخصوص شب نوزدهم رمضان


شب نوزدهم رمضان: این شب با عظمت آغاز شب هاى قدر است و شب قدر آن شبى است که در طول سال، شبى به خوبی و فضلیت آن یافت نمى شود. عمل در این شب از عمل در طول هزار ماه بهتر است و تقدیر امور سال در این شب صورت می گیرد و فرشتگان و روح که اعظم فرشتگان الهى است، در این شب به اذن پروردگار به زمین فرود می آیند و به محضر زمان (عج) مى رسند و آنچه را که براى هر فرد مقدّر شده بر آن حضرت عرضه می دارند.


در اعمال این شب آمده است؛

اول: صد مرتبه أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ رَبِّی وَ أَتُوبُ إِلَیْهِ

دوم: صد مرتبه اللَّهُمَّ الْعَنْ قَتَلَةَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ


سوم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ وَ فِی الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ عَلَیَّ فِی رِزْقِی وَ تَفْعَلَ بِی کَذَا وَ کَذَا و بجاى این کلمه حاجت خود را ذکر کند


اعمال شب‌ قدر


اعمال مخصوص شب بیست و یکم رمضان


فضیلتش زیادتر از شب نوزدهم است و باید اعمال آن شب را از غسل و احیاء و زیارت و هفت قُل هُوَالله و قرآن بر سر گرفتن و صد رکعت و دعاى جوشن کبیر و غیره در این شب به عمل آورد و در روایات تاکید شده در غسل و احیاء و جدّ و جهد در عبادت در این شب و شب بیست و سیّم و آنکه شب قدر یکى از این دو شب است و در چند روایت است که از معصوم سؤال د که معیّن فرمایید که شب قدر کدامیک از این دو شب است، تعیین ن د. بلکه فرمودند ما اَیْسَرَ لَیْلَتَیْنِ فیما تَطْلُبُ یا آنکه فرمودند ما عَلیْکَ اَنْ تَفعَلَ خیرا فى لَیلَتَیْنِ و نَحْوُ ذلِکَ وَقالَ شَیْخُنَا الصَّدُوق فیما اَمْلى عَلَى الْمَشایِخِ فى مَجْلِسٍ واحِدٍ مِنْ مَذْهَبِ الاِمامِیَّةِ وَ مَنْ اَحْیى هاتَیْنِ اللَّیْلَتَیْنِ بِمُذاکَرَةِ الْعِلْمِ فَهُوَ اَفْضَلُ



اعمال مخصوص شب بیست و سوم رمضان


اول: خواندن سوره عنکبوت و روم که حضرت صادق علیه السلام قسم یاد فرموده که خواننده این دو سوره در این شب از اهل بهشت است.


دوم: خواندن سوره حم دخان


سوم :خواندن سوره قدر هزار مرتبه


چهارم: آنکه تکرار کند در این شب بلکه در تمام اوقات دعای فرج را.


پنجم: بخواند: اللَّهُمَّ امْدُدْ لِی فِی عُمُرِی وَ أَوْسِعْ لِی فِی رِزْقِی وَ أَصِحَّ لِی جِسْمِی وَ بَلِّغْنِی أَمَلِی وَ إِنْ کُنْتُ مِنَ الْأَشْقِیَاءِ فَامْحُنِی مِنَ الْأَشْقِیَاءِ وَ اکْتُبْنِی مِنَ السُّعَدَاءِ فَإِنَّکَ قُلْتَ فِی کِتَابِکَ الْمُنْزَلِ عَلَى نَبِیِّکَ الْمُرْسَلِ صَلَوَاتُکَ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَمْحُو اللَّهُ مَا یَشَاءُ وَ یُثْبِتُ وَ عِنْدَهُ أُمُّ الْکِتَابِ


ششم: بخواند: اللَّهُمَّ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ فِیمَا تُقَدِّرُ مِنَ الْأَمْرِ الْمَحْتُومِ وَ فِیمَا تَفْرُقُ مِنَ الْأَمْرِ الْحَکِیمِ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ مِنَ الْقَضَاءِ الَّذِی لا یُرَدُّ وَ لا یُبَدَّلُ أَنْ تَکْتُبَنِی مِنْ حُجَّاجِ بَیْتِکَ الْحَرَامِ فِی عَامِی هَذَا الْمَبْرُورِ حَجُّهُمْ الْمَشْکُورِ سَعْیُهُمْ الْمَغْفُورِ ذُنُوبُهُمْ الْمُکَفَّرِ عَنْهُمْ سَیِّئَاتُهُمْ وَ اجْعَلْ فِیمَا تَقْضِی وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِیلَ عُمْرِی وَ تُوَسِّعَ لِی فِی رِزْقِی


هفتم: بخواند این دعا را که در اقبال است:


یَا بَاطِنا فِی ظُهُورِهِ وَ یَا ظَاهِرا فِی بُطُونِهِ وَ یَا بَاطِنا لَیْسَ یَخْفَى وَ یَا ظَاهِرا لَیْسَ یُرَى یَا مَوْصُوفا لا یَبْلُغُ بِکَیْنُونَتِهِ مَوْصُوفٌ وَ لا حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ یَا غَائِبا [غَائِبُ‏] غَیْرَ مَفْقُودٍ وَ یَا شَاهِدا [شَاهِدُ] غَیْرَ مَشْهُودٍ یُطْلَبُ فَیُصَابُ وَ لا یَخْلُو [لَمْ یَخْلُ‏] مِنْهُ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ مَا بَیْنَهُمَا طُرْفَةَ [طَرْفَةَ] عَیْنٍ لا یُدْرَکُ بِکَیْفٍ [بِکَیْفَ‏] وَ لا یُؤَیَّنُ بِأَیْنٍ [بِأَیْنَ‏] وَ لا بِحَیْثٍ [بِحَیْثُ‏] أَنْتَ نُورُ النُّورِ وَ رَبُّ الْأَرْبَابِ أَحَطْتَ بِجَمِیعِ الْأُمُورِ سُبْحَانَ مَنْ لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ سُبْحَانَ مَنْ هُوَ هَکَذَا وَ لا هَکَذَا غَیْرُهُ


پس دعا می‌کنی به آنچه بخواهى.

هشتم: آنکه غیر از غسل اوّل شب غسلى نیز در آ شب کند و بدان که از براى غسل و احیاء این شب و زیارت حسین علیه السلام و صد رکعت فضیلت بسیار و تاکید شده شیخ در تهذیب روایت کرده از ابوبصیر از حضرت صادق علیه السلام که فرمود در شبى که امید مى رود شب قَدر باشد، صد رکعت کن. بخوان در هر رکعت قُلْ هُوَاللّهُ اَحَدٌ را ده مرتبه.

گفتم فدایت شوم اگر قوّت نداشته باشم ، ایستاده بجا آورم؟ فرمود: نشسته بجا آور . گفتم اگر قوّت نداشته باشم، نشسته بجا آورم؟ فرمود: بجا آور به همان حالى که به قفا ه اى در فراش خود.

و از دعائم ال روایت است که حضرت رسول صَلَّى اللَّهِ عَلِیهِ وَ آله در دهه آ ماه رمضان رخت خواب خود را جمع مى کرد و کمر همت خود را محکم مى بست براى عبادت و در شب بیست و سیم اهل خود را بیدار مى کرد و آنها را که خواب رُبُوده بود آب به صورتشان می‌پاشید و حضرت فاطمه صلوات الله علیها نمى گذاشت در این شب احدى از اهلش بخوابد و علاج مى فرمود خواب آنها را به کمى طعام و مهیا مى کرد آنها را براى احیای آن شب از روز.

یعنى امر مى فرمود که روز را خواب و استراحت کنند که شب خوابشان نبرد و احیا بدارند و مى‌فرمود محروم ى است که از خیر امشب محروم بماند و روایت شده که حضرت صادق علیه السلام سخت مریض شده بود، چون شب بیست و سوم ماه رمضان شد موالى خود را امر فرمود که حرکتش دادند، به مسجد بردند و آن شب را در مسجد بود تا به صبح علامه مجلسى (ره) فرموده که هر مقدار قرآن که ممکن باشد در این شب بخواند و دعاهاى صحیفه کامله را بخواند. خصوصاً دعاى مکارم الاخلاق و دعاى توبه و روزهاى این شبها را نیز باید حرمت داشت و به عبادت و تلاوت و دعا به سَر آورد؛ زیرا که در احادیث معتبره وارد شده است که روز قدر در فضیلت مثل شب قدر است.




20 جمله از انقلاب درباره «شبهای قدر»

درخواست حذف اطلاعات

شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‌کنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند.


پایگاه اطلاع‌رسانی khamenei.ir به‌مناسبت فرارسیدن شبهای قدر در ماه مبارک رمضان، بیست جمله برگزیده از انقلاب درباره اهمیت و اعمال شبهای قدر منتشر کرد.




در ماه رمضان - در هم?  روزها و شبها - دلهایتان را هرچه می‌توانید با ذکر الهی نورانیتر کنید، تا برای ورود در ساحت مقدس لیلةالقدر آماده شوید. 1376/09/05

شب قدر، شب عجیبی است؛ بهتر از هزار ماه، نه برابر آن؛ «خیر من الف شهر». هزار ماه زندگی انسان، چقدر می‌تواند برکات به وجود آورد و جلب رحمت و خیر کند! این یک شب، بهتر از هزار ماه است. این، خیلی اهمیت دارد. 1375/11/12

شبی که فرشتگان، زمین را به آسمان متصل می‌کنند، دلها را نورباران و محیط زندگی را با نور فضل و لطف الهی منور می‌کنند. 1376/09/05

تنزل ملائکه‌ی الهی و تنزل روح در شب قدر اتفاق افتاده است یا می‌افتد. خوشابه‌حال انی‌که با فرود فرشتگان الهی توانستند روح خود را فرشته‌گون کنند. حضور ملائکه‌ی الهی در روی زمین و در میان ما باید بتواند ما را به نزدیک شدن به خلق و خوی فرشته‌گون کمک کند. 1383/08/15

شب قدر، شبی است که خدای متعال آن را به عنوان سلام دانسته است. سلام، هم به معنی درود و تحیت الهی بر انسانهاست، هم به معنای سلامتی، صلح و آرامش، صفا میان مردم، برای دلها و جانها و جسمها و اجتماعات است. 1376/10/26

در حقیقت از شب قدر، انسان مومن روزه‌دار، سال نویی را آغاز میکند. در شب قدر تقدیر او در دوران سال برای او از سوی کاتبان الهی نوشته میشود. انسان وارد یک سال نو، مرحله‌ی نو و در واقع یک حیات نو و ولادت نو میشود. 1388/06/29

روزه‌ی این ماه، عبادات این ماه، اعمال شبهای قدر در این ماه و تلاوت قرآن، یکی از مهمترین آثارشان، این است که دل ما، دلهای پرهیزگار و با تقوا بشود. 1385/07/21

شب قدر را قدر بدانید و آن را به دعا و توجه و تفکر و تامل در آیات خلقت و تامل در سرنوشت انسان و آنچه که خدای متعال از انسان خواسته است و بی‌اعتباری این زندگی مادی و این‌که همه‌ی این چیزهایی که می‌بینید، مقدمه‌ی آن عالمی است که لحظه‌ی جان دادن، دروازه‌ی آن عالم است، بگذرانید. 1375/11/12

شبهای قدر را قدر بدانید و برای مسائل کشور، مسائل خودتان، مسائل مسلمین و مسائل کشورهای ی دعا کنید. 1376/10/26

شب قدر، فرصتی برای مغفرت و عذرخواهی است. از خدای متعال عذرخواهی کنید. حال که خدای متعال به من و شما میدان داده است که به سوی او برگردیم، طلب مغفرت کنیم و از او معذرت بخواهیم. 1376/10/26

قدر لیله‌القدر را باید دانست، ساعات آن را باید مغتنم شمرد و کاری کرد که ان‌شاالله قلم تقدیر الهی در شبهای قدر برای کشور عزیز و آحاد ملت ما تقدیری آن‌چنان که شایسته‌ی مردم مومن و عزیز ماست، رقم بزند. 1382/08/23

ما باید امیدوار باشیم، دعا کنیم و بکوشیم از این شبها برای عروج معنوی خود استفاده کنیم؛ چون معراج و وسیله‌ی عروج مومن است. دعا هم معراج مومن است، شب‌قدر هم معراج مومن است. 1383/08/15

کاری کنیم عروج کنیم و از مزبله مادی که بسیاری از انسانها در سراسر دنیا اسیر و دچار آن هستند، هرچه می‌توانیم، خود را دور کنیم. دلبستگی‌ها، بدخلقی‌ها، روحیات گرانه، افزون‌خواهانه و فساد و ا و ظلم، مزبله‌های روح انسانی است. این شبها باید بتواند ما را هرچه بیشتر از اینها دور و جدا کند. 1383/08/15

احیا برای دعا و توسل و ذکر است. هم - که در شب‌های قدر یکی از مستحبات است - در واقع مظهر دعا و ذکر است. 1384/07/29

در ساعت‌های کیمیایی لیله‌القدر، بنده‌ی مومن باید حداکثر استفاده را د. بهترین اعمال در این شب، دعاست. 1384/07/29

اگر معانی دعاها را انسان بداند، بهترین کلمات و بهترین خواسته‌ها در همین دعاها و شبهای ماه رمضان و شبهای احیاء و دعای ‌حمزه و دعاهای شبهای قدر است. اگر ی معانی این دعاها را نمیداند، با زبان خودتان دعا کنید؛ خودتان با خدا حرف بزنید. 1387/06/29

مناسبت شب قدر، یکی مناسبت دعا و تضرع و توجه به پروردگار است که ماه رمضان بخصوص شبهای قدر، بهار توجه دلها و ذکر و خشوع و تضرع است. ثانیاً بهانه و مناسبتی است برای اینکه دلهایمان را با مقام والای مؤمنان و سرور متقیان عالم قدری آشنا کنیم و درس بگیریم. 1387/06/29

در شب قدر مشکلات عمومی مسلمین، مشکلات کشور، مشکلات شخصی‌تان و مشکلات دوستان و برادرانتان را با خدای خودتان مطرح کنید. از خدای متعال توجّه بخواهید؛ از خدای متعال مغفرت بخواهید؛ از خدای متعال انابه و حال و توجّه بخواهید. 1371/01/07

شب قدر را قدر بدانید. شب بسیار مهمی است؛ شب بسیار عزیزی است. به ولیّ‌عصر، ارواحنافداه، توجّه کنید؛ به در خانه خدا - مسجد - بروید و به برکت زمان از خدای متعال خواسته‌هایتان را بگیرید. 1371/01/07

کشورهای ی چقدر مشکلات دارند! حلّ آن مشکلات را از خدا بخواهید. برای همه انسان‌ها دعا کنید. برای هدایت انسان‌ها، برای خودتان، برای زندگی‌تان، برای مسؤولین‌تان، برای ک ان، برای گذشتگان‌تان و برای آن چیزی که میخواهید خدای متعال به شما بدهد، دعا کنید. این ساعات و دقایق را قدر بدانید. 1376/10/26







گزارشی تکان دهنده از قرآن کریم

درخواست حذف اطلاعات

این درد خیلی قیمت دارد و بر خلاف سایر دردهاست. چرا همه می خواهند مثل حافظ شوند اما نمی‌شوند، چون یک درد قیمتی در دلش بود که می گفت: درد عشقی کشیده ام که مپرس
فرآوری: زهرا اجلال
دعا

عده ای از ما آدم ها فکر می کنیم تنها وقتی گرفتاریم و حاجتی داریم؛ دعا تنها برای زمانی است که مریض هستیم، مریض داریم، چکمان پاس نشده و خلاصه گره ای به کارمان افتاده است ... در واقع تصر بر این است که دعا برای زمان درماندگی و بیچارگی درست شده و مثل دواست و دوا را در حال سلامتی خوردن، خودش نوعی بیماری است و هر دارو مصرف می کند، دیگران برای سلامتی ایشان دعا می کنند چون می فهمند که طرف حتماً بیمار است والا دارو نمی خورد و برایش شعر حافظ می خوانند که:

به ناز طبیبان نیازمند مباد   وجود نازکت آزرده گزند مباد

اما در نگاه آیات قرآن کریم و بیانات اهل بیت علیهم السلام داستان این گونه نیست؛ چنانچه قرآن انی را که در هنگام ضعف و بدبختی دست به دعا بر می دارند توبیخ کرده و در آیه 60 سوره مؤمن می فرماید؛ زمانی که به انسان زیان و رنجی برسد به هر حال که باشد نشسته، ه، ایستاده، فورا ما را به دعا می خواند. آن گاه که رنج و زیانش برطرف شود باز به حال غفلت و غرور چنان باز می گردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنج خود نخوانده و همان کفر و غفلت است که اعمال زشت بندگان را در نظرشان زیبا نموده است. در بیانی نیز مؤمنان علی علیه السلام می فرمایند: وَ قَالَ [علیه السلام] مَا الْمُبْتَلَى الَّذِى قَدِ اشْتَدَّ بِهِ الْبَلَاءُ بِأَحْوَجَ إِلَى الدُّعَاءِ الَّذِى لَا یَأْمَنُ الْبَلَاءَ : آن که به شدت گرفتار دردى است نیازش به دعا بیشتر از تندرستى است که از بلا در امان است نمى باشد. (حکمت 302)

حتما شنیده اید که می گویند وقتی می خواهید دعا کنید دستتان را بالا بیارید، در این بالا آوردن دست چه سری نهفته است؟!

به این خاطره ای که حتما شده هم تجربه اش کرده اید توجه کنید؛

زمان دانش آموزی و دانشجویی قانون بر این بود که و معلم در کلاس، اسم تک تک دانشجوها را می خواند و ما یک یک دست بلند می کردیم و نشان می دادیم که هستیم و هشیار ... نکته ی قابل توجه اینکه این مرام و رفتار و عملکرد را قرآن کریم به نوعی بیان و تأیید می کند ... آن جا که می فرماید: یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اسْتَجِیبُوا لِلَّهِ وَلِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکُمْ ...: ای مومنین وقتی خدا و ش، شما را می خوانند، (دست بلند کنید) پاسخشان را بدهید. ... (انفال/24)

و مگر نه این است که دعا را خواندن معنی کرده اند و حضرت علی (علیه السلام) در مناجات شعبانیه و چه زیباتر است که در ادامه می فرماید:  ای مومنین جواب خدا و پیغمبر را بدهید: إِذَا دَعَاکُمْ لِمَا یُحْیِیکُمْ- یعنی اگر دستتان را بالا ببرید مثل کلاس (فرموده اند هنگام دعا خواندن دست هایتان را به سمت آسمان بلند کنید) این نشانه حضور و زنده بودنتان هست. به عبارت واضح تر، تنها انی در این عالم زنده اند که وقتی خداوند، آنها را می خواند، آنها هم خدا را بخوانند.

پس به دعا باید به عنوان یک عامل مهم زنده ماندن توجه کرد؛ دقیقا مثل هوا و آب و غذا ...

انی را که در هنگام ضعف و بدبختی دست به دعا بر می دارند توبیخ کرده و در آیه 60 سوره مؤمن می فرماید؛ زمانی که به انسان زیان و رنجی برسد به هر حال که باشد نشسته، ه، ایستاده، فورا ما را به دعا می خواند. آن گاه که رنج و زیانش برطرف شود باز به حال غفلت و غرور چنان باز می گردد که گویی هیچ ما را برای دفع ضرر و رنج خود نخوانده و همان کفر و غفلت است که اعمال زشت بندگان را در نظرشان زیبا نموده است.
مهم این است که چه ی ما را و ما چه ی را صدا می کنیم

نکته لطیف دعا اینجا است که به تناسب شخصیتی که ما را می خواند می شود حدس زد که با ما چه کار دارد اگر، گدائی شما را ندا دهد و بخواند، ناگفته پیداست که ندای گدا برای چیست. اگر تاپ و فرهیخته ای، دانشجویش را به اطاقش بخواند معلوم است که حتماً یک کار علمی دارد، اگر جوان بیکاره ای سر چهارراه، خانمی را دعوت کند و بخواند ... و خلاصه بقول مولوی:

چون حق تو را بخواند سوی خودش کشاند

و حتما یا برای خودتان یا نسبت به دانشجویان دیگر این صحنه دیده شده که وقتی ی دانشجویی را صدا می کند، دانشجو جوری وانمود می کند که صدای را نشنیده است و قرآن کریم چه گزارش تکان دهنده ای از چنین نمونه ماجرا هایی می دهد که از زبان حضرت نوح می فرماید: کلّما دعوتهم لتغفر لهم جعلوا اصابهم فی اذانهم (نوح/ 7)

خدایا هرچه، اینها را می خوانم تا تو آنها را مورد رحمت خود قرار دهی  (نه سر انگشت خود) انگشتانشان را در گوش می کنند تا نشنوند.
کلام آ

بنابر این تنها در سختی ها و مشکلات یاد خدا نباشیم و او را صدا نزنیم، برای خودمان برنامه ای بریزیم و روزانه ارتباطی با خالق زیبایمان برقرار کنیم تا زنده بودنمان را اثبات کنیم ... او را بخوانیم و با او صحبت کنیم ... حتما می شنود و پاسخش را خ




بیانیه روز قدس پایگاه حسن (ع) بزن آباد

درخواست حذف اطلاعات


روز قدس


بسم الله الرحمن الرحیم



روز قدس، روز امید، روز اتحاد مسلمانان جهان، روز مقاومت و روز استیفای حقوق مردم فلسطین است. روز قدس روز بیداری، روز حماسه و روز پشتیبانی از مردمی ستمدیده و مظلوم است که بیش از نیم قرن درمصاف با دژخیمان پلید صهیونیستی، همچنان استوار باقی مانده اند  .
پیام بیدارکننده بنیانگذار ایران حضرت (قدس سره) به مسلمانان عالم در رمضان 1399 هجری قمری و ابتکار نامگذاری هوشمندانه آ ین ‌ ماه رمضان به عنوان روز قدس، قبل از هرچیز، اعلام جهانی این واقعیت است که دستان غاصب قطع شدنی است و بیداری و همبستگی همه مسلمانان در مسأله فلسطین تضمین کننده پیروزی آنها بر اهل کفر خواهد بود " وَلَن یَجْعَلَ اللَّـهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلًا".
روز قدس ، روز تجلی حضور با شکوه امت اعظم (ص) و خواهان و ظلم‌ستیزان عالم است و طنین شعارهای مرگ بر و مرگ بر ، عزم و اراده جامعه بشری را برای رهایی سرزمین مقدس فلسطین از چنگال گران و جنایتکاران به نمایش خواهد گذارد و فریاد خشم و کینه مجاهدان و خواهان مسلمان و جبهه مقاومت ی ، ناقوس مرگ و نابودی رژیم صهیونیستی را رسا‌تر از همیشه به گوش جهانیان خواهد رساند.
درحقیقت روزقدس نماد وحدت ، عزت وکرامت جهان است و گرامیداشت این روز ،ضرورتی دینی،عقلی و است .
رژیم سفاک صهیونیستی،قتل عام مردم و ن و ک ن مسلمان را به عنوان هدف راهبردی این رژیم برای تقویت روحیه شهرک نشینان و نان سرزمین‌های ی و به فراموشی سپردن ش ت‌های تاریخی و تحقیر ان همواره در دستور کار قرار داده اند اما هرچه بیشتر برای جبران ش ت‌های قبلی تلاش کرده اند بیش از پیش در باتلاق ذلت فرو می روند.
اما در مقابل ، عزم مردم مظلوم فلسطین و پشتیبانان مقاومت ی برای مقابله با صهیونیست ها جزم است و با امید به وعده الهی و توکل به خداوند، ش تی دیگر برای رژیم صهیونیستی را رقم خواهند زد.


مابسیجان  پایگاه مقاومت بسیج حسن (ع) روستای بزن آباد  ضمن لبیک مجدد به ندای ملکوتی راحل عظیم الشأن و تجدید بیعت با ی حضرت آیت ا...   (مدظله العالی)، حمایت خود را از مقاومت ی فلسطین تا کامل قدس شریف از چنگال گران صهیونیستی اعلام نموده و در این شرکت می نماییم  و به فرموده مولایمان عزیز می توان و می باید در مقابل سلطه بیگانگان و سلطه جویان ایستاد و انشاء الله بار دیگر آمادگی همه جانبه خود را به رخ جهانیان خواهیم کشید و دشمنان را مایوس تر و درمانده تر از هر زمان دیگر خواهیم  نمود .
به امید روزی که قدس شریف و پیروزی امت بر نظام سلطه را نظاره گر باشیم


وعده ما: 2 تیرماه 1395


مسیر حرکت: از سه راهی مسجد جامع آغاز واز مسیر خیابان رضا(ع)،خیابان شهید رجایی به سمت مصلی


والسلام


امور فرهنگی پایگاه مقاومت بسیج 


حسن (ع) روستای  بزن آباد


 






پوستر ویژه فلسطین با تصاویر ان جهان

درخواست حذف اطلاعات


 


همزمان با آ ین ماه رمضان پوستر ویژه فلسطین با حضور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در فرهنگ‌سرای قدس رونمایی شد.



به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پوستر ویژه فلسطین با ایده تحقق وعده انقلاب که فرمودند صهیونیست‌ها 25 سال آینده را نخواهند دید تولید شده است.


در این پوستر مراسم جشن فلسطین از چنگ رژیم صهیونیستی در اجلاس ان کشورهای وفادار به آرمان فلسطین به تصویر کشیده شده است.


اسامی نفرات داخل این تصویر به این شرح است. ردیف اول: آیت‌الله خامنه‌ای / ایران، یوسف القرضاوی / مصر، راشد الغنوشی / تونس، اسماعیل هنیه / فلسطین، سید حسن نصرالله / لبنان


ردیف دوم: ماهاتیر محمد / ما ی، رمضان عبدالله / فلسطین، شیخ زکزکی / نیجریه، ابراهیم جعفری / عراق، بدرالدین الحوثی / یمن، خالد مشعل / فلسطین


ردیف سوم: قاسم سلیمانی / ایران، ماهر حمود / لبنان، خالد ملا / عراق، بشار اسد / ، اردوغان / ترکیه، سید هاشم الحیدری / عراق، شیخ عیسی قاسم / بحرین.




نابودی رژیم صهیونیستی زیر 25 سال

درخواست حذف اطلاعات

 





معظم انقلاب ی در دیدار اقشار مختلف مردم (1394/6/18) فرمودند:

« بعد از اتمام این مذاکراتِ هسته‌ای، شنیدم صهیونیست‌ها در فلسطین ی گفتند فعلاً با این مذاکراتی که شد، تا 25 سال از دغدغه‌ی ایران آسوده‌ایم؛ بعد از 25 سال فکرش را می‌کنیم. بنده در جواب عرض می‌کنم اولاً شما 25 سال آینده را نخواهید دید. ان‌شاءالله تا 25 سال دیگر، به توفیق الهی و به فضل الهی چیزی به نام رژیم صهیونیستی در منطقه وجود نخواهد داشت. »


سخنان معظم انقلاب در مورد نابودی رژیم صهیونیستی را می‌توان با استفاده از شواهد و واقعیت موجود در منطقه به‌خوبی تبیین کرد. در این مطلب سعی می‌شود مهم‌ترین چالش‌ها و شکاف‌هایی که «بقای» رژیم صهیونیستی را تهدید می‌کنند، بررسی شوند.
شکاف قومی-طبقاتی
یکی از مهم‌ترین شکاف‌هایی که در سال‌های اخیر جامعه‌ی را به‌سمت نوعی ن یتی و بی‌ثباتی سوق داده است، «تبعیض قومی-طبقاتی» است. جامعه ‌ی صهیونیستی از دو گروه عمده تشکیل می‌شود که اشکنازی و سفاردی نامیده می‌شوند. سفاردی‌ها یهودیانی هستند که در شبه‌جزیره‌ی «ایبریا» شامل اسپانیا و پرتغال می‌زیستند و پس از سقوط خلافت ی اندلس در سال 1492 میلادی، از آن کشور گریختند و در جنوب اروپا، شمال آفریقا و ای لندن، آمستردام و هامبورگ س ت گزیدند. امروزه واژه‌ی سفاردی از نظر معنایی توسعه‌یافته و تمامی جوامع یهودیان شامل آفریقا، عراق، ، یونان، ترکیه و سایر یهودیان (غیراشکنازی) را شامل می‌شود. اشکنازی‌ها نیز گروه قدرتمند دیگر هستند. واژه‌ی اشکناز نام عبری آلمان است و بنابراین اشکنازی در اصل به‌معنی یهودی آلمانی است که به‌تدریج بر همه‌ی یهودیانی که از تمام اروپا و به فلسطین آمدند، اطلاق شد.1

بین سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها دشمنی دیرینه‌ای وجود دارد؛ چراکه سفاردی‌ها اشراف یهود بودند و از اینکه با اشکنازی‌ها هم‌محل شوند، احساس شرم می‌ د و همواره سعی داشتند فاصله‌ی خود را با اشکنازی‌ها حفظ کنند و با آنان عبادت یا ازدواج نمی‌ د. اما بعدها وضعیت کاملاً برع شد. درحالی‌که سفاردی‌ها تبدیل به اقلیت شده‌اند، اشکنازی‌ها در تمدن غربی و همچنین ت رژیم صهیونیستی موقعیت برجسته‌ای یافته‌اند. برخی از تحلیل‌گران معتقدند که شکاف میان سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها بیشتر اقتصادی است تا ایدئولوژیک. به همین دلیل، قابل پر است. اما عده‌ای دیگر معتقدند که این نابرابری نهادینه‌شده است؛ به‌گونه‌ای که نسل سوم سفاردی‌ها هنوز جزء طبقه‌ی کارگر و طبقات پایین هستند، درحالی‌که همین نسل اشکنازی‌ها به طبقات متوسط رو به بالا تعلق دارند. برخی از ان رژیم صهیونیستی، یهودیان سفاردی را قرون‌وسطایی نامیده‌اند که فاصله‌ی بسیار زیادی با یهودیان اشکنازی دارند. حتی اشکنازی‌ها سفاردی‌ها را از نظر عقلی، عقب‌مانده می‌نامند. سفاردی‌ها و اشکنازی‌ها یکدیگر را نجس‌زاده می‌شمارند و ازدواج با یکدیگر را ممنوع می‌دانند.
از نظر اقتصادی نیز سیاست‌های کلی به‌گونه‌ای طراحی شده است که منجر به تقویت بنیان اقتصادی اشکنازی‌ها و فقر و بیکاری و ناامیدی سفاردی‌ها می‌شود. نتیجه‌ی این سیاست‌ها، ایجاد دو طبقه‌ی فرادست و فرودست در میان جامعه‌ی یهودیان است. از نظر هم راه نیل به مناصب عالیه‌ی حکومت صهیونیستی برای سفاردی‌ها مسدود یا حداقل همراه با دشواری‌های بسیاری است. آمار مربوط به تعداد سفاردی‌ها در کنست یا ک نه، مبین تبعیض حاکم بر این گروه است. در حوزه‌ی مسائل نظامی نیز اکثر مناصب مهم تحت کنترل اشکنازی‌ها قرار دارد و امور سخت و جان‌فرسای نظامی معمولاً به‌عهده‌ی یهودیان سفاردی است.2 به‌ عقیده‌ی تحلیل‌گران، این شکاف اجتماعی به‌مرور می‌تواند زمینه‌ی فروپاشی از درون این رژیم را فراهم آورد.


شکاف مذهبیون-سکولارها
یکی دیگر از اختلافات اصلی در جامعه‌ی‌ صهیونیستی، پیرامون مفاهیمی اساسی مانند یهودیت، صهیونیسم و ت است. در یک طرف این تضاد، بنیادگرایان مذهبی طرفدار صهیونیسم و در طرف دیگر، سکولارهای منادی پست‌صهیونیسم قرار دارند. در جامعه‌ی‌‌ صهیونیستی، در سه دهه‌ی‌ گذشته، گرایش‌های مذهبی تقویت و به‌ تبع آن، شکاف میان مذهبیون و سکولارها نهادینه شده است. در چنین شرایطی، رژیم صهیونیستی قادر نیست منازعات مذهبی را به‌ دلخواه خود مدیریت کند. احزاب و جریان‌های مذهبی، خواهان تعریف رژیم صهیونیستی به‌عنوان یک رژیم یهودی و نهادینه تبعیض مذهبی هستند. حال آنکه احزاب و جریان‌های سکولار با تأکید بر ماهیت سکولار این رژیم، می‌کوشند اقلیت‌های غیریهودی را در این جامعه ادغام کنند. هویتی که بنیان‌گذاران صهیونیست آن را به ایدئولوژی غالب در حوزه‌ی شکاف‌های قومی-مذهبی تبدیل کرده بودند، چالش‌های قومی-مذهبی ایجادشده در جامعه‌ی و تضادهای نهفته در ایدئولوژی صهیونیسم را بیشتر از هر زمان دیگری عیان کرده است. تضادهایی که اقلیت‌های قومی-مذهبی و حتی خود یهودیان به آن معترف‌اند.3 در حقیقت، با گذشت زمان، تضادها و تناقضات ایدئولوژیک بنیان‌های رژیم صهیونیستی، خود را بیشتر نمایانده است؛ تا جایی که صدای موافقان این رژیم را درآورده است.
مهاجرت مع
اساس شکل‌گیری رژیم صهیونیستی بر تشویق یهودیان به مهاجرت از سراسر جهان به فلسطین بود. با وجود آنکه صهیونیست‌ها موفق شدند جمعیت زیادی را در رژیم جعلی خود گرد هم بیاورند، اما امروزه این رژیم با پدیده‌ای به نام «مهاجرت مع » مواجه شده است. در این پدیده، نان سرزمین‌های ی به‌دلایل مختلف، به‌ویژه ناامنی مستمر و عدم تحقق رؤیای «رفاه اجتماعی»، را ترک می‌‌گویند و به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کنند. بنیان رژیم صهیونیستی بر مهاجرت گذاشته شده است. اهمیت مهاجرت تنها در تأثیر آن بر میزان جمعیت و نرخ رشد آن نیست، بلکه می‌توان گفت مهاجرت متغیر مهمی در تعیین ویژگی‌های نژادی و فرهنگی و شکل‌دهی به ساختار طبقاتی جامعه‌ی محسوب می‌شود.4
یکی از پژوهش‌های جدید صورت‌گرفته در رژیم صهیونیستی نشان می‌دهد که طی دو دهه‌ی گذشته، یک میلیون صهیونیست سرزمین ی را ترک کرده‌اند. براساس گزارش‌های رسمی این رژیم، در حال حاضر حدود 750 الی 850 هزار یهودی با تابعیت ی در خارج از (فلسطین ی) زندگی می‌کنند. پدیده‌ی مهاجرت مع تنها به این یک میلیون صهیونیست که عملاً سرزمین‌های ی را ترک کرده‌اند، ختم نمی‌شود، بلکه هم‌اکنون بسیاری از شهروندان صهیونیست ن این رژیم درصدد دریافت گذرنامه‌ی خارجی هستند. در نظرسنجی‌های انجام‌گرفته در این مورد، دو عامل «ضعف ایده‌ی صهیونیست» و «کاهش امنیت و رفاه اجتماعی» به‌عنوان دو عامل مهم مهاجرت ذکر شده است.5

در سال 2014 میلادی شبکه‌ی تلویزیونی «العاشره» رژیم صهیونیستی نیز نتایج یک نظرسنجی در مورد مهاجرت مع در را منتشر کرد. بنا بر این نظرسنجی، بیشتر از نیم‌میلیون نفر به‌دلیل شرایط بد معیشتی، آماده‌ی ترک هستند و پنجاه درصد از مردم ن در سرزمین‌های ی به فکر آماده شرایط برای وج از این رژیم هستند. این شبکه همچنین اعلام کرد که تاکنون هشت‌صد هزار نفر به‌صورت دائمی و همیشگی را ترک کرده‌اند.
در همین حال، شانزده مؤسسه و نهاد اطلاعاتی در پژوهشی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که تا سال 2025 فرومی‌پاشد. پژوهش نهادهای امنیتی در ادامه، به ‌دلیل این فروپاشی می‌پردازد و اعلام می‌کند که یهودیان به‌میزان بسیار بالایی در حال بازگشت از فلسطین به کشورهایی که از آنجا آمده‌اند هستند. همچنین براساس تجزیه‌وتحلیل آینده‌پژوهان سازمان جاسوسی مرکزی (سیا) که به نمایندگان سنای منتخب در امور اطلاعات و کمیته‌ی منتخب دائم مجلس نمایندگان در امور اطلاعات ارائه شده است، تا سال 2029 بیشتر دوام و بقا نخواهد یافت. وخامت اوضاع اقتصادی، تهدیدهای امنیتی و کاهش احساس تعلق به دین یهود، مهم‌ترین دلایل مهاجرت مع در است.


چالش‌های نظامی-امنیتی
رژیم صهیونیستی در نُه سال گذشته، در چهار جنگ مهم با حزب‌الله لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطین ش ت خورده است. نکته‌ی مهم در این مورد این است که توسط هم‌پیمانان غرب این رژیم به مدرن‌ترین سلاح‌ها تجهیز شده بود. در جنگ 33روزه، 22روزه و هشت‌روزه، نیروهای مقاومت از لحاظ در اختیار داشتن تجهیزات نظامی در برابر ، اوضاع چندان مناسبی نداشتند، اما با این وجود پیروز شدند. اما در جنگ 51روزه در سال گذشته، اوضاع تغییر کرد و مبارزان فلسطینی با رونمایی از تجهیزات نظامی خود، ی‌ها را غافل‌گیر د و ش تی دیگر را متوجه نمودند. اکنون که گروه‌های مقاومت اعلام نموده‌اند به تسلیحات و موشک‌های پیشرفته‌تری نسبت به قبل دست پیدا کرده‌اند، تهدیدات امنیتی بیش از پیش موجودیت و بقای این رژیم را به چالش خواهد کشید. بی‌شک تهدیدات امنیتی یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت مع در است.

از کنار هم قرار دادن تمامی چالش‌ها و شکاف‌های موجود در مورد می‌توان نتیجه گرفت که پیش‌بینی معظم انقلاب در مورد نابودی تا 25 سال دیگر با واقعیت‌های موجود در مورد رژیم صهیونیستی کاملاً همخوانی دارد و چه‌بسا عمر این رژیم زودتر از این موعد نیز به سر آید.


پی‌نوشت‌ها:


1. مراجعه شود به: عبدالعالی، عبدالقادر، رژیم و گسست‌های -اجتماعی آن، ترجمه‌ی محمد خواجویی، مؤسسه‌ی ابرار معاصر، 1391.
2. http://zionism.pchi.ir/show.php?page=contents&id=6013
3. http://isrjournals.ir/fa/special-articles/1101-special-article-farsi69.html
4. موشه لی و الیعیزر لیشیم، من روسیا الی : ثقافه و هویه فی حاله تحول. تل أبیب، الکیبوتس الموحد، 2001، ص251-250.
5. به‌عنوان نمونه، به لینک‌های زیر توجه کنید:
ازدیاد الهجرة الع یة من إسرائیل، قابل دسترسی در:
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2012/12/23
مستجدات عن الهجرة الیهودیة المعا ة من إسرائیل، قابل دسترسی در:
http://www.alrai.com/article/685396.html
نمو المسلمین الفلسطینیین بأراضی 48، قابل دسترسی در:
http://www.aljazeera.net/news/reportsandinterviews/2014/10/24/3-4-
گزارش سازمان سیا درباره‌ی حتمیت نابودی رژیم صهیونیستی، قابل دسترسی در:
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=8712211186
reverse immigration grips jews, in
http://gulfnews.com/opinion/thinkers/reverse-immigration-grips-jews-1.1471310


منبع مقاله :
khamenei.ir



یادبود شهید حججی در شهرستان قائنات /گزارش تصویری

درخواست حذف اطلاعات

به گزارش نسیم قائن ، این مراسم به همت حوزه مقاومت بسیج خواهران کوثر ومجتمع فرهنگی مهدیه قاین برگزارشد.


محسن حججی یکی از م عان حرم اهل بیت (ع) بود که چند روز پیش در درگیری با به اسارت درآمد و توسط خونخواران ی به شهادت رسید.


 


 


شهید حججی


شهید حججی


شهید حججی


شهید حججی


شهید حججی


 




مهریه معنادار همسر شهید حججی چه بود؟

درخواست حذف اطلاعات

آیت‌الله سیدمحمد سعیدی در خطبه‌های این هفته قم  با اشاره به آغاز ماه ذی‌الحجه و سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه(س) بیان کرد: امروز موانع مهمی بر سر راه ازدواج جوانان قرار گرفته و آمار ازدواج کاهش و آمار طلاق افزایش یافته است و عمر برخی از ازدواج‌ها کوتاه شده در حالی که این پیوند آسمانی مزین به دو عامل وحدت و مودت است.

وی با اشاره به سخنان پدر همسر شهید حججی در خصوص مهریه دخترش گفت: همسر شهید حججی وقتی قباله ازدواج را تنظیم د مسائل ارزشی را به عنوان مهریه ذکر کرده است. مهریه همسر شهید حججی 124 هزار صلوات بر محمد و آل محمد و حفظ قرآن با معانی است و شهید حججی موفق شد که نیمی از قرآن را به شکلی که همسرش شرط کرده بود حفظ کند.

قم با اشاره به بررسی صلاحیت وزرا از سوی نمایندگان مجلس گفت: امیدواریم نمایندگان بر اساس ضوابط و رعایت ارزش‌های ی انی را به مسند وزارت بنشانند که بتوانند خادمان شایسته‌ای برای ایران ی باشند.




چرا محمد تقی(ع) را جواد الائمه میگویند؟

درخواست حذف اطلاعات

حضرت محمدتقی(ع)، معروف به جواد الائمّه علیه السلام، نهمین پیشوای معصوم و جوان ترین شهید که در عمر کوتاه اما با برکت خود میراث ماندگارِ فرهنگِ تشیّع را پاس داشت. ایشان در مدینه شهر (ص) در سال 195 ق. به دنیا آمدند و سرانجام در 25 سالگی در راه تحقق بخشیدن به آرمان‌های مقدس و اجداد طاهرینشان در سال 220 ق. توسط معتصم عباسی مسموم شدند و سپس جان به جان آفرین تقدیم د.

لقب‌هایی که برای نهم تنها فرزند رضا(ع) در تاریخ زندگانی آن حضرت به کار رفته است، گویای فضایل و اوصاف الهی این است و امتیازات این اسوه عالی را نشان می دهد. «جواد» و «تقی» مهم ترین و مشهورترین القاب نهم است. البته در میان ایرانیان بیشتر لقب جواد رایج است و آن حضرت با عنوان «جوادالائمه» شناخته می شوند. جود و بخشش و سخاوتمندی فوق العاده ، عامل اشتهار آن حضرت به جواد بوده است.

بخشش در راه خدا، یکی از ویژگی های برجسته اهل بیت است و آنان برای جلب رضایت پروردگار، کمک های فراوانی به نیازمندان می‌ د. نهم نیز با لقب «جواد» یکی از نامداران دادرسی و ضعیف نوازی در طول زندگی کوتاه دنیایی اش بودند. آن حضرت در نیکی و کمک به مردم، به ویژه نیازمندان و در راه ماندگان، از باسخاوت ترین مردم زمان خویش شمرده می شدند. برنامه عملی جواد علیه السلام بر اساس نامه ای بود که از سوی پدر بزرگوارش، رضا علیه السلام از اسان برای ایشان فرستاده شده بود. رضا علیه السلام در این نامه به فرزند عزیزش نوشتند: «من به دلیل حقی که بر تو دارم، از تو می خواهم هرگاه تصمیم به خارج شدن از منزل داری، از درِ بزرگ داخل و خارج شوی. هنگامی که سوار مرکب خود می شوی، همراه خود طلا و نقره بردار و هر از تو درخواست کمک نمود، به او نیکی کن.»

نهمین پیشواى ما را به خاطر دست بخشنده و گستردگی جود و کرم، «جواد» مى‌خوانند. جواد(ع) وقتی خبر بیماری ی را می‌شنید، به عیادتش می‌شتافت و از او دلجویی می‌کرد. غذای جواد(ع) همانند جد بزرگوارش مؤمنان(ع) خیلی ساده و به دور از تشریفات بود. ایشان همانند فقیران جامعه غذا می‌خوردند و با دیگران هم غذا می‌شدند. در بسیارى از احادیث آمده است که آن‌ حضرت از آنچه در درون ضمایر مردم مى‌گذشته و یا رویدادهایى که در آینده براى آنها پیش‌ مى‌آمده، مطّلع بوده و از آنها خبر مى‌داده اند.

در اینجا مواردی از جود و احسان حضرتش را به نظاره می‌ نشینیم:

علی‌بن مهزیار می‌گوید که دیدم حضرت جواد(ع) واجب و غیر واجب خود را در یک قبای خز طارونی به جای آوردند و به من هم قبای خز دیگری بخشیدند و فرمودند: «این لباس را هنگام پوشیده‌ام» سپس به من فرمودند: «ای علی! این لباسِ اه را هنگام خواندن بپوش.»

«محمد بن سهل بن الیسع قمی» از افرادی است که به افتخار دریافت لباس متبرک از نهم علیه‌السلام نائل آمده است. او در این باره می‌گوید که من در شهر مکه مجاور بودم. از آنجا به مدینه آمدم و به حضور حضرت جواد(ع) رسیدم. در نظر داشتم که از آن عالیقدر درخواست کنم که به من لباسی به عنوان تبرک عنایت کند؛ اما فرصت نشد و از محضرشان خداحافظی ، و از شهر مدینه منوره بیرون آمدم.

در همین موقع که به راه افتاده بودم، پیکی از راه رسید. او لباسی را به همراه داشت که در بقچه‌ای پیچیده بود و از اهل کاروان درباره «محمد بن سهل قمی» می‌پرسید تا این که به من رسید و من را شناخت. به من گفت: «مولای تو ( جواد علیه‌السلام) این لباس را برایت هدیه فرستاده است». لباس‌های اعطایی علیه‌السلام دو لباس نرم و نازک بود. احمد بن محمد گفته است: «محمد بن سهل قمی» از دنیا رفت. من او را غسل دادم و در آن دو لباس اه علیه‌السلام او را کفن .