رسانه
رسانه

مکارم اخلاق



بشارت حضرت حق بر مومنان

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

بشارت حضرت حق بر مومنان :

(وَ بَشِّرِ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ أَنَّ لَهُمْ جَنَّاتٍ تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ کُلَّما رُزِقُوا مِنْها مِنْ ثَمَرَةٍ رِزْقاً قالُوا هذَا الَّذی رُزِقْنا مِنْ قَبْلُ وَ أُتُوا بِهِ مُتَشابِهاً وَ لَهُمْ فیها أَزْواجٌ مُطَهَّرَةٌ وَ هُمْ فیها خالِدُون‏)[1]؛ .. انى که ایمان آورده و کارهاى صالح کرده‏اند نویدشان ده که بهشت‏ها در پیش دارند که جویها در آن روانست و چون میوه‏اى از آن روزیشان شود بگویند این همانست که قبلا روزى ما شده بود، و نظیر آن بایشان بدهند، و در آنجا همسران پاکیزه دارند و خود در آن جاودانند .

پیام ها :

1. مژده و بشارت همراه با هشدار و اخطار (در آیه قبل) یکى از اصول تربیت است‏

2. ایمان قلبى باید توأم با اعمال صالح باشد

3. انجام هر عمل صالح و شایسته‏اى، کارساز است‏

4. کارهاى شایسته و صالح، در صورتى ارزش دارد که برخاسته از ایمان باشد، نه تمایلات شخصى و جاذبه‏هاى اجتماعى‏

5. محرومیت‏هایى که مؤمن به جهت رعایت حرام و حلال در این دنیا مى‏بیند، در آ .. ت جبران مى‏شود

6. ما در دنیا نگرانِ از دست دادن نعمت‏ها هستیم، امّا در آ .. ت این نگرانى نیست‏

7. گاهى آشنایى با سابقه‏ى نعمت‏ها، بر لذّت کامیابى مى‏افزاید

8. همسران بهشتى نیز پاکیزه‏اند



[1] سوره بقره آیه 25



منبع: http://nasimevahi. .. /



عهد فاسقین

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

عهد فاسقین :

(الَّذینَ یَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ میثاقِهِ وَ یَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ یُوصَلَ وَ یُفْسِدُونَ فِی الْأَرْضِ أُولئِکَ هُمُ الْخاسِرُون‏)[1]؛ (فاسقان) .. انى هستند که پیمان خدا را پس از آنکه محکم بستند مى‏شکنند، و پیوندهایى را که خدا دستور داده برقرار سازند قطع مى‏نمایند، و در زمین فساد مى‏کنند، قطعاً آنان زیان‏کارانند .

پیام ها :

1. پیمان‏شکنى، شیوه‏ى فاسقان است‏

2. به پیمان فاسقان، اعتماد نکنید. .. ى‏که پیمان خداوند را نقض مى‏کند، به عهد و پیمان دیگران وفادار نخواهد بود

3. انسان در برابر خداوند مسئول است، چون با عقل و فطرت خود، با او عهد و میثاق بسته که به احکام دین عمل کند

4. .. با انزوا مخالف است‏

5. عهدشکن به خود ضربه مى‏زند، نه خداوند



[1] سوره بقره آیه 27



منبع: http://nasimevahi. .. /



نظام آفرینش

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

نظام آفرینش :

(هُوَ الَّذی خَلَقَ لَکُمْ ما فِی الْأَرْضِ جَمیعاً ثُمَّ اسْتَوى‏ إِلَى السَّماءِ فَسَوَّاهُنَّ سَبْعَ سَماواتٍ وَ هُوَ بِکُلِّ شَیْ‏ءٍ عَلیمٌ)[1]؛ اوست آن .. که آنچه در زمین است، همه را براى شما آفریده، سپس به آفرینش آسمان پرداخت و آنها را به صورت هفت آسمان، استوار نمود و او بر هر چیزى آگاه است‏ .

نکته ها :

کلمه «سماء» در زبان عربى به معنى بالاست. گاهى به چند مترى بالاتر از سطح زمین، مانند شاخه‏هاى درخت که در ارتفاع کمى قرار دارند، گفته شده است: «وَ فَرْعُها فِی السَّماءِ»[2] و گاهى به ارتفاع ابرها که از آن باران مى‏بارد؛ «وَ نَزَّلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً»[3] و گاهى به جوّ اطراف زمین اطلاق شده است. «جَعَلْنَا السَّماءَ سَقْفاً مَحْفُوظاً»[4]

پیام ها :

1. هستى، براى بشر آفریده شده است‏

2. نظام هستى، هدفدار است و در آفرینش جهان، تدبیر و طرح حکیمانه مطرح بوده است‏

3. هیچ آفریده‏اى در طبیعت بیهوده نیست، هر چند ما راه استفاده از آن را ندانیم‏

4. اصل آن است که همه چیز براى انسان مباح است، مگر دلیل مخصوصى آن را ردّ کند

5. دنیا براى انسان است، نه انسان براى دنیا

6. انسان مى‏تواند از نظر علمى، به جایى برسد که از تمام مواهب طبیعى بهره‏بردارى و آن را تسخیر کند

7. بهره‏گیرى از مواهب زمین، براى همه است‏

8. آسمان‏هاى متعدد جهان، داراى اعتدال و بدون کمترین اعوجاج و ناهماهنگى است‏

9. آفرینش آسمان‏ها و زمین، همه بر اساس علم الهى است‏

10. آفرینش زمین و آسمان‏هاى هفتگانه، دلیل توانایى خدا بر زنده .. مردگان است‏



[1] سوره بقره آیه 29

[2] ( 1). ابراهیم، 24.

[3] ( 2). ق، 9.

[4] ( 3). انبیاء، 32.



منبع: http://nasimevahi. .. /



آموزش حقایق و اسرار هستی

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

آموزش حقایق و اسرار هستی :

(وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ کُلَّها ثُمَّ عَرَضَهُمْ عَلَى الْمَلائِکَةِ فَقالَ أَنْبِئُونی‏ بِأَسْماءِ هؤُلاءِ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین‏)[1]؛ و خداوند همه‏ى اسما (حقائق و اسرار هستى) را به آدم آموخت، سپس آنها را به فرشتگان عرضه داشت و فرمود: اگر راست مى‏گویید، از اسامى اینها به من خبر دهید؟

نکته :

خداوند متعال اسما[2] و اسرار عالم، از نام اولیاى خود[3] تا جمادات را به آدم تعلیم داد. به تعبیر .. صادق علیه السلام: تمام زمین‏ها، کوهها، دره‏ها، بستر رودخانه‏ها و حتّى همین فرشى که در زیر پاى ماست، به آدم شناسانده شد.[4]

پیام ها :

1. معلّم واقعى خداست وقلم، بیان، .. وکتاب، زمینه‏هاى تعلیم هستند

2. برترى انسان بر فرشتگان، به خاطر علم است‏

3. انسان براى دریافت تمام علوم، استعداد و لیاقت دارد

4. فرشتگان عبادت بیشترى داشتند و آدم، علم بیشترى داشت. رابطه مقام خلافت با علم، بیشتر از عبادت است‏

5. براى روشن .. دیگران، بهترین راه، برگزارى امتحان و به نمایش گذاشتن تفاوت‏ها و لیاقت‏هاست‏

6. فرشتگان، خود را به مقام خلیفةاللهى لایق‏تر مى‏دانستند



[1] سوره بقره آیه 31

[2] ( 1).« اسم» در عرف ما فقط به معنى نام و نشان است، ولى در فرهنگ قرآنى نامِ همراه بامحتواست. چنانکه« فَلَهُ الْأَسْماءُ الْحُسْنى‏» یعنى خداوند صفات عالیه دارد.

[3] ( 2). تفسیر نورالثقلین، ج 1، ص 54 و اکمال الدین صدوق، ج 1، ص 14.

[4] ( 3). تفسیر مجمع‏البیان.



منبع: http://nasimevahi. .. /



قیام

درخواست حذف اطلاعات

قال رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:

ان لقتل الحسین علیه السلام حرارة فی قلوب المؤمنین لا تبرد ابدا.

اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: برای شهادت حسین علیه السلام، حرارت و گرمایی در دلهای مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی شود[1].



[1] .جامع احادیث الشیعه، ج 12، ص .556



منبع: http://nasimevahi. /



راأس عقل

درخواست حذف اطلاعات
بسم الله الرحمن الرحیم

رأس عقل :

[(18- ضه، [روضة الواعظین‏] عَنِ النَّبِیِّ ص قَالَ رَأْسُ الْعَقْلِ بَعْدَ الْإِیمَانِ بِاللَّهِ َّحَبُّبُ إِلَى النَّاسِ)

حسین بن زید از صادق علیه السلام و او از پدرانش نقل می کند که صلی الله علیه و آله و سلم فرمود :

رأس عقل پس از ایمان به خدا ، اظهار دوستی به مردم است[1] .]



[1] بحارالانوار ج 1 ص 131 ـ خصال ص 29



منبع: http://nasimevahi. /



ثزوتی بیشتر از مصرف روزانه

درخواست حذف اطلاعات

ثزوتی بیشتر از مصرف روزانه :

[(شَکَا رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع الْحَاجَةَ فَقَالَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ تُصِیبُهُ مِنَ الدُّنْیَا فَوْقَ قُوتِکَ فَإِنَّمَا أَنْتَ فِیهِ خَازِنٌ لِغَیْرِکَ)

علی بن حسین بن رباط در یک جدیث طولانی نقل می کند که مردی حضور مولا المومنین علی علیه السلام از دنگدستی شکایت کرد . به او فرمود : بدان که بیشتر از مصرف روزانه ات ، هر چه بدست آوری ، تو امانت دار آن برای دیگران هستی[1] .]



[1] بحارالانوار ج 70 ص 90 ـ خصال ص 30

متن [الخصال‏] عَنْ أَبِیهِ عَنْ سَعْدٍ عَنِ ابْنِ یَزِیدَ عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنِ ابْنِ رِبَاطٍ رَفَعَهُ قَالَ شَکَا رَجُلٌ إِلَى أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ع الْحَاجَةَ فَقَالَ اعْلَمْ أَنَّ کُلَّ شَیْ‏ءٍ تُصِیبُهُ مِنَ الدُّنْیَا فَوْقَ قُوتِکَ فَإِنَّمَا أَنْتَ فِیهِ خَازِنٌ لِغَیْرِکَ



منبع: http://nasimevahi. /



یک خصلت دفع کننده و یک خصلت جذب کننده

درخواست حذف اطلاعات

یک خصلت دفع کننده و یک خصلت جذب کننده :

[(مُدَارَاتُهُمْ لِلنَّاسِ فَأُنِفُوا مِنْ قُرَیْشٍ وَ ایْمُ اللَّهِ مَا کَانَ بِأَحْسَابِهِمْ بَأْسٌ وَ إِنَّ قَوْماً مِنْ غَیْرِ قُرَیْشٍ حَسُنَتْ مُدَارَاتُهُمْ فَأُلْحِقُوا بِالْبَیْتِ الرَّفِیعِ قَالَ ثُمَّ قَالَ مَنْ کَفَّ یَدَهُ عَنِ النَّاسِ فَإِنَّمَا یَکُفُّ عَنْهُمْ یَداً وَاحِدَةً وَ یَکُفُّونَ عَنْهُ أَیْدِیَ کَثِیرَةً)

حذیفه بن منصور گفت : از صادق علیه السلام شنیدم که فرمود : عده ای از قریش ، کمتر با مردم مدارا می د ، از قریش رانده شدند . به خدا سوگند که از نظر حَسَب مشکلی نداشتند . و عده ای از غیر قریش با مردم رفتار خوب داشتند ، پس به آن خانه با ارزش ملحق شدند .

سپس فرمود : هر از آزار دیگران دست بردارد ، او یک دست را باز می دارد ، ولی مردم دستهای زیادی از او باز می دارند [1].]



[1] الکافی ج 2 ص117 ـ خصال ص 31

متن : 6- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ ذَکَرَهُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَیْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ إِنَّ قَوْماً مِنَ النَّاسِ قَلَّتْ مُدَارَاتُهُمْ لِلنَّاسِ فَأُنِفُوا مِنْ قُرَیْشٍ وَ ایْمُ اللَّهِ مَا کَانَ بِأَحْسَابِهِمْ بَأْسٌ وَ إِنَّ قَوْماً مِنْ غَیْرِ قُرَیْشٍ حَسُنَتْ مُدَارَاتُهُمْ فَأُلْحِقُوا بِالْبَیْتِ الرَّفِیعِ قَالَ ثُمَّ قَالَ مَنْ کَفَّ یَدَهُ عَنِ النَّاسِ فَإِنَّمَا یَکُفُّ عَنْهُمْ یَداً وَاحِدَةً وَ یَکُفُّونَ عَنْهُ أَیْدِیَ کَثِیرَةً



منبع: http://nasimevahi. /



وجوب دادن جی به خانواده

درخواست حذف اطلاعات

وجوب دادن جی به خانواده :

[(اسْتَأْذَنْتُ الرِّضَا ع فِی النَّفَقَةِ عَلَى الْعِیَالِ فَقَالَ بَیْنَ الْمَکْرُوهَیْنِ قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا وَ اللَّهِ مَا أَعْرِفُ الْمَکْرُوهَیْنِ قَالَ فَقَالَ لِی یَرْحَمُکَ اللَّهُ أَ مَا تَعْرِفُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ کَرِهَ الْإِسْرَافَ وَ کَرِهَ الْإِقْتَارَ فَقَالَ :

وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواما)

عیاشی می گوید : از رضا علیه السلام درباره جی دادن به خانواده اجازه خواستم . فرمودند : از بینِ دو کارِ نادرست . گفتم فدایت شود! به خدا سوگند این دو کار نادرست را نفهمیدم . فرمودند : آری ، خداوند تو را ببخشد ، آیا نمی دانی که خداوند اسراف و ام را دوست ندارد و می فرماید :

و انی که هنگام انفاق ، اسراف و ام نمی کنند و میان این دو کار ایستاد می کنند [1]. ]



[1] بحارالانوار ج 68 ص 347 ـ خصال ص 83

متن : 11- أَبِی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِدْرِیسَ عَنِ الْأَشْعَرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ إِسْمَاعِیلَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَمْرِو بْنِ سَعِیدٍ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ قَالَ سَمِعْتُ الْعَبَّاسِیَّ وَ هُوَ یَقُولُ اسْتَأْذَنْتُ الرِّضَا ع فِی النَّفَقَةِ عَلَى الْعِیَالِ فَقَالَ بَیْنَ الْمَکْرُوهَیْنِ قَالَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاکَ لَا وَ اللَّهِ مَا أَعْرِفُ الْمَکْرُوهَیْنِ قَالَ فَقَالَ لِی یَرْحَمُکَ اللَّهُ أَ مَا تَعْرِفُ أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ کَرِهَ الْإِسْرَافَ وَ کَرِهَ الْإِقْتَارَ فَقَالَ وَ الَّذِینَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَ لَمْ یَقْتُرُوا وَ کانَ بَیْنَ ذلِکَ قَواما



منبع: http://nasimevahi. /



پرهیزگارترین و عبادت کننده ترین و زاهدترین و کوشاترین مردم

درخواست حذف اطلاعات

پرهیزگارترین و عبادت کننده ترین و زاهدترین و کوشاترین مردم :

[(وَ فِی الْخِصَالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ أَبِی شُعَیْبٍ یَرْفَعُهُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ وَ أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ الْفَرَائِضَ وَ أَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ وَ أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوب‏)

ابو شعیب نقل می کند که صادق فرمود : پرهیزگار ترین مردم ی است که در برابر شبهه بایستد . . عبادت کننده ترین مردم ی است که واجبات را به جای آورد ، و زاهدترین مردم ی است که واجبات را به جای آورد ، و زاهد ترین مردم ی است که حرام را ترک کند ، و کوشا ترین مردم ی است که از گناهان دوری کند [1].]



[1] وسائل‏الشیعة ج 27 ص 165 ح 12

متن : وَ فِی الْخِصَالِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیٍّ مَاجِیلَوَیْهِ عَنْ عَمِّهِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی الْقَاسِمِ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنْ أَبِی شُعَیْبٍ یَرْفَعُهُ إِلَى أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ أَوْرَعُ النَّاسِ مَنْ وَقَفَ عِنْدَ الشُّبْهَةِ وَ أَعْبَدُ النَّاسِ مَنْ أَقَامَ الْفَرَائِضَ وَ أَزْهَدُ النَّاسِ مَنْ تَرَکَ الْحَرَامَ وَ أَشَدُّ النَّاسِ اجْتِهَاداً مَنْ تَرَکَ الذُّنُوب‏



منبع: http://nasimevahi. /



سفارش به یک خصلت

درخواست حذف اطلاعات

سفارش به یک خصلت :

[(5- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ عِیسَى بْنِ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَمَّا حَضَرَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یَا بُنَیَّ أُوصِیکَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی ع حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَکَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ)

ابو حمزه ثمالی از محمد باقر علیه السلام نقل می کند که فرمود : علی بن الحسین علیه السلام هنگامِ مرگش ، مرا به اش چسباند و گفت : فرزندم! تو را به چیزی وصیت می کنم که پدرم هنگام مرگ مرا به آن وصیت کرد و گفت که پدرش آن را به او وصیت کرده است : فرزندم ! از ظلم به ی که در برابر تو یاوری جز خدا ندارد ، پرهیز کن [1].]



[1] الکافی ج 2 ص 332 ـ الخصال ص 31

متن : 5- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ مِهْرَانَ عَنْ دُرُسْتَ بْنِ أَبِی مَنْصُورٍ عَنْ عِیسَى بْنِ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ الثُّمَالِیِّ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ ع قَالَ لَمَّا حَضَرَ عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ ع الْوَفَاةُ ضَمَّنِی إِلَى صَدْرِهِ ثُمَّ قَالَ یَا بُنَیَّ أُوصِیکَ بِمَا أَوْصَانِی بِهِ أَبِی ع حِینَ حَضَرَتْهُ الْوَفَاةُ وَ بِمَا ذَکَرَ أَنَّ أَبَاهُ أَوْصَاهُ بِهِ قَالَ یَا بُنَیَّ إِیَّاکَ وَ ظُلْمَ مَنْ لَا یَجِدُ عَلَیْکَ نَاصِراً إِلَّا اللَّهَ



منبع: http://nasimevahi. /



گریستن بر اباعبدالله الحسین

درخواست حذف اطلاعات
بسم الله الرحمن الرحیم

صادق علیه السلام می فرماید :

بَکَت السَّماءُ عَلَی الحُسَینِ أربَعینَ یَومَاً بِالدَّم[1]

آسمان چهل روز بر حسین علیه السلام ، خون گریه کرد .



[1] مناقب آل أبی طالب ج 3 ص212



منبع: http://nasimevahi. /



سکوت مسلمان

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

سکوت مسلمان

[(53- حدثنا أبی رضی الله عنه قال حدثنا أحمد بن إدریس عن محمد بن أحمد عن موسى بن عمر عن علی بن الحسین بن رباط عن بعض رجاله عن أبی عبد الله ع قال لا یزال العبد المؤمن یکتب محسنا ما دام تا فإذا تکلم کتب محسنا أو مسیئا)

صادق علیه السلام فرمود : بنده مومن همیشه نیکوکار شناخته می شود ، تا وقتی که ت باشد ؛ و وقتی سخن بگوید ، ممکن است نیکوکار و یا گنه کار شمرده شود [1]. ]



[1] خصال ص 28



منبع: http://nasimevahi. /



تواضع در برابر والدین

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه سوم

تواضع در برابر والدین :

(وَ اخْفِضْ لَهُما جَناحَ الذُّلِّ مِنَ الرَّحْمَةِ وَ قُلْ رَبِّ ارْحَمْهُما کَما رَبَّیانی‏ صَغیرا)[1]؛ از در رحمت پر و بال مسکنت بر ایشان بگستر و بگو پروردگارا این دو را رحم کن همانطور که مرا در کوچکیم تربیت د.

کبوتر وقتی می خواهد پرواز کند ، بال های خود را می گشاید و بالا می رود ، و در پی این ح ، اوج می گیرد ، اما هنگامی که قصد فرود آمدن دارد ، بالها را می افکند ، به پایین متمایل می سازد و بر اثر این ح بال ، از اوج به پایین می آید و به زمین می نشیند . خداوند متعال با بیان این مثل ، به فرزند امر می کند که در مقابل والدین ، متواضع باش . همچنین به پیشوای دستور داده :

(لا تَمُدَّنَّ عَیْنَیْکَ إِلى‏ ما مَتَّعْنا بِهِ أَزْواجاً مِنْهُمْ وَ لا تَحْزَنْ عَلَیْهِمْ وَ اخْفِضْ جَناحَکَ لِلْمُؤْمِنین‏)[2]؛ دیدگان خویش را به آن چیزهایى که نصیب دسته‏هایى از ایشان کردیم میفکن و بخاطر آنچه آنها دارند غم مخور و به مؤمنان نرم‏خویى کن .

حضرت صلی الله علیه و آله و سلم نیز می فرمایند : (إنَّ َّواضُعَ لا یَزِدُ العَبدَ إلا رَفعَهً فَتَواضَعوا یَرحَمکُمُ اللهُ)[3]؛ تواضع مایه رفعت و بلندی مقام متواضع است . فروتنی کنید تا مشمول رحمت حضرت حق گردید .

ونیز در جایی دیگر مولا المومنین علیه السلام فرمودند : ( َّواضُعُ مَعَ الَّفعَهِ کالعَفوِ مَعَ القُدرَهِ)[4]؛ انسانی که دارای مقام اجتماعی است و از موضع رفعت ، تواضع می نماید ، همانند ی است که متخلف را از موضع قدرت می بخشاید و از کیفرش چشم می پوشد .



[1] سوره اسراء آیه 24

[2] سوره حجر آیه 88

[3] جامع السعاده ج 1 ص 393

[4] فهرست موضوعی غرر ص 405



منبع: http://nasimevahi. /



تواضع حضرت موسی

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه پنجم

تواضع حضرت موسی :

(روایت شده که حضرت حق به حضرت موسی علیه السلام وحی فرمود : هرگاه برای مناجات آمدی ، ی که خودت را از او بهتر و بالاتر می دانی ، همراهت بیاور. حضرت موسی علیه السلام هر فردی از بشر را که نگریست ، جرأت نکرد بگوید من از او بهترم . پس بشر را رها کرد و در انصاف حیوانات به جستجو پرداخت تا به سگی جرب دار رسید ؛ با خود گفت : این را همراه ببرم .

بندی به گردن آن حیوان انداخت و همراه خود برد . چون سختی راه پیمود ، پشیمان شد ؛ بند را گشود و حیوان را رها کرد و وقتی به محل مناجات رسید ، خداوند فرمود : کجاست آنچه به تو امر ؟ موسی عرض کرد : خداوندا! ی را بدتر از خود نیافتم .

خداوند فرمود : به عزت و جلالم سوگند ، اگر ی را آورده بودی ، نامت را از دیوان پیغمبری ، پاک می .)[1]



[1] قلب سلیم از شهید دستغیب ص 506



منبع: http://nasimevahi. /



رفتار با جذامیان

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

جلسه ششم

رفتار با جذامیان :

در مدینه چند نفر بیمار جذامی بودند که مردم بت تنفر و وحشت ، از آنها دوری می د . این بیچارگان بیش از آن اندازه که از لحاظ روحی ، از تنفر و انزجار مردم آزرده می شوند و چون می دیدند دیگران از آنها تنفر دارند ، خودشان با هم نشست و برخاست می د .

یک روز هنگامی که دور هم نشسته بودند و غذا می خوردند ، سجاد علیه السلام از آنجا عبور کرد . آنها را بر سر سفره ی خویش دعوت نمودند ، علیه السلام معذرت خواست و فرمود : من روزه دارم ، اگر چنین نبود از مرکب پایین می آمدم . ولی در عوض از شما تقاضا می کنم که در فلان روز ، میهمان من باشید .

حضرت این را گفت و رفت . روز موعود فرا رسید ، علیه السلام دستور داد تا در خانه اش غذایی بسیار عالی بپزند . میهمانان جذامی طبق وعده ی قبلی حاضر شدند . سفره ای محترمانه برایشان گسترده شد . آنها غذای خود را خوردند و سجاد علیه السلام نیز در کنار همان سفره ، غذای خود را صرف کرد و به هر کدام از آنها مقداری پول نیز عنایت کرد . [1]

المومنین علیه السلام فرمودند : یکی از نشانه های جوان مردی ، تواضع در حال توانمندی است .



[1] داستان راستان ج 2 ص 141



منبع: http://nasimevahi. /



مراقبت از خانواده

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

مراقبت از خانواده :

مولا علی علیه السلام فرمودند : (وَصِیَّتُهُ ع لِکُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ یَا کُمَیْلُ سَمِّ کُلَّ یَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ قُلْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ اذْکُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَیْنَا وَ أَدِرْ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَایَتُکَ وَ تُکْفَ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ یَا کُمَیْلُ...)[1]؛ ای کمیل! هر روز را با یاد خدا آغاز کن و ذکر (لاحول و لا قوه الا بالله) را حر روز فراموش مکن و توکل به خداوند متعال نما و همه روز یادی از ما کن و صلوات بر ما بفرست ...

انتخاب این جملات چهارگانه و گذاردن آن ها در کنار هم ، بی جهت و تصادفی نیست . بلکه به خاطر رابطه ای است که با یکدیگر دارند .

  • اما (بسم الله الرحمن الرحیم) : به خاطر اینکه هر کاری در فرهنگ ی باید با یاد و نام خداوند شروع گرددد و هر کار با ارزشی بدون آن آغاز شود بی سرانجام است و به فرجام نمی رسد .
  • اما تکرار (لا حول و لا قوه الا بالله) در هر روز بدین جهت است که باور کنیم تمام قوت ها و قدرت ها از اوست ، و حایل و مانع بین ما و ناملایمات نیز آن قادر مطلق می باشد . ما بدون اتکاء بر او نه توان انجام کاری را داریم و نه نیروی دفع موانع .
  • اما واگذاری همه امور به خداوند عالم بر سرّ و آشکار و توکل بر آن قدرت مطلق ، بدین جهت است که با تمام وجود به درگاهش عرض کنیم : (خدایا! ما از خود چیزی نداریم و بدون تکیه بر لطف تو و توکل بر قدرت و علم تو قادر بر هیچ کاری نیستیم و هر چه هست از ناحیه تو و به دست توست) .
  • و بالا ه در پایان با جمله ای کوتاه به چهارده معصوم عیهم السلام متوسل شویم . مثل اینکه گفته شود (اللهم صل علی محمد و آله محمد و آله المومنین و الائمه المعصومین).



[1] بحارالانوار ج 74 ص 412

متن : 38- وَصِیَّتُهُ ع لِکُمَیْلِ بْنِ زِیَادٍ یَا کُمَیْلُ سَمِّ کُلَّ یَوْمٍ بِاسْمِ اللَّهِ وَ قُلْ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ وَ تَوَکَّلْ عَلَى اللَّهِ وَ اذْکُرْنَا وَ سَمِّ بِأَسْمَائِنَا وَ صَلِّ عَلَیْنَا وَ أَدِرْ بِذَلِکَ عَلَى نَفْسِکَ وَ مَا تَحُوطُهُ عِنَایَتُکَ وَ تُکْفَ شَرَّ ذَلِکَ الْیَوْمِ إِنْ شَاءَ اللَّهُ یَا کُمَیْلُ إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص أَدَّبَهُ اللَّهُ وَ هُوَ ع أَدَّبَنِی وَ أَنَا أُؤَدِّبُ الْمُؤْمِنِینَ وَ أُوَرِّثُ الْآدَابَ الْمُکَرَّمِینَ یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ عِلْمٍ إِلَّا وَ أَنَا أَفْتَحُهُ وَ مَا مِنَ سِرٍّ إِلَّا وَ الْقَائِمُ ع یَخْتِمُهُ یَا کُمَیْلُ ذُرِّیَّةً بَعْضُها مِنْ بَعْضٍ وَ اللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ یَا کُمَیْلُ لَا تَأْخُذْ إِلَّا عَنَّا تَکُنْ مِنَّا یَا کُمَیْلُ مَا مِنْ حَرَکَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِیهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ الطَّعَامَ فَسَمِّ بِاسْمِ الَّذِی لَا یَضُرُّ مَعَ اسْمِهِ دَاءٌ وَ فِیهِ شِفَاءٌ مِنْ کُلِّ الْأَسْوَاءِ یَا کُمَیْلُ وَ آکِلِ الطَّعَامَ وَ لَا تَبْخَلْ عَلَیْهِ فَإِنَّکَ لَنْ تَرْزُقَ النَّاسَ شَیْئاً وَ اللَّهُ یُجْزِلُ لَکَ الثَّوَابَ بِذَلِکَ أَحْسِنْ عَلَیْهِ خُلُقَکَ وَ ابْسُطْ جَلِیسَکَ وَ لَا تَتَّهِمْ خَادِمَکَ یَا کُمَیْلُ إِذَا أَکَلْتَ فَطَوِّلْ أَکْلَکَ لِیَسْتَوْفِیَ مَنْ مَعَکَ وَ یُرْزَقَ مِنْهُ غَیْرُکَ یَا کُمَیْلُ إِذَا اسْتَوْفَیْتَ طَعَامَکَ فَاحْمَدِ اللَّهَ عَلَى مَا رَزَقَکَ وَ ارْفَعْ بِذَلِکَ صَوْتَکَ‏یَحْمَدْهُ سِوَاکَ فَیَعْظُمُ بِذَلِکَ أَجْرُکَ یَا کُمَیْلُ لَا تُوقِرَنَّ مَعِدَتَکَ طَعَاماً وَ دَعْ فِیهَا لِلْمَاءِ مَوْضِعاً وَ لِلرِّیحِ مَجَالًا وَ لَا تَرْفَعْ یَدَکَ مِنَ الطَّعَامِ إِلَّا وَ أَنْتَ تَشْتَهِیهِ فَإِنْ فَعَلْتَ ذَلِکَ فَأَنْتَ تَسْتَمْرِئُهُ فَإِنَّ صِحَّةَ الْجِسْمِ مِنْ قِلَّةِ الطَّعَامِ وَ قِلَّةِ الْمَاءِ یَا کُمَیْلُ الْبَرَکَةُ فِی مَالِ مَنْ آتَى ا َّکَاةَ وَ وَاسَى الْمُؤْمِنِینَ وَ وَصَلَ الْأَقْرَبِینَ یَا کُمَیْلُ زِدْ قَرَابَتَکَ الْمُؤْمِنَ عَلَى مَا تُعْطِی سِوَاهُ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ وَ کُنْ بِهِمْ أَرْأَفَ وَ عَلَیْهِمْ أَعْطَفَ وَ تَصَدَّقْ عَلَى الْمَسَاکِینِ یَا کُمَیْلُ لَا تَرُدَّ سَائِلًا وَ لَوْ مِنْ شَطْرِ حَبَّةِ عِنَبٍ أَوْ شِقِّ تَمْرَةٍ فَإِنَّ الصَّدَقَةَ تَنْمُو عِنْدَ اللَّهِ یَا کُمَیْلُ أَحْسَنُ حِلْیَةِ الْمُؤْمِنِ َّوَاضُعُ وَ جَمَالُهُ َّعَفُّفُ وَ شَرَفُهُ َّفَقُّهُ وَ عِزُّهُ تَرْکُ الْقَالِ وَ الْقِیلِ یَا کُمَیْلُ فِی کُلِّ صِنْفٍ قَوْمٌ أَرْفَعُ مِنْ قَوْمٍ فَإِیَّاکَ وَ مُنَاظَرَةَ الْخَسِیسِ مِنْهُمْ وَ إِنْ أَسْمَعُوکَ وَ احْتَمِلْ وَ کُنْ مِنَ الَّذِینَ وَصَفَهُمُ اللَّهُ وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً یَا کُمَیْلُ قُلِ الْحَقَّ عَلَى کُلِّ حَالٍ وَ وَادِّ الْمُتَّقِینَ وَ اهْجُرِ الْفَاسِقِینَ وَ جَانِبِ الْمُنَافِقِینَ وَ لَا تُصَاحِبِ الْخَائِنِینَ یَا کُمَیْلُ لَا تَطْرُقْ أَبْوَابَ الظَّالِمِینَ لِلِاخْتِلَاطِ بِهِمْ وَ الِاکْتِسَابِ مَعَهُمْ وَ إِیَّاک ....



منبع: http://nasimevahi. /



رقیه سوخته دل

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

رقیه سوخته دل :

روضه :

در مقاتل به شهادت این بانوی دسال اینگونه اشاره نموده اند :

سر مبارک و مطهر علیه السلام را آوردن در حضور آن مظلومه گذاشتند ، را از رو سر برداشت ، پرسید : ما هذا رأس؟ این سر کیه؟ گفتند : رأس أبوک. سر باباته . خود را بر آن سرمطهر انداخت شروع کرد صورت پدر را بوسیدن . به سر و زدن ، اینقدر با دستان کوچکش به دهان مبارکشان زدند که دهان پر خون گشت . گفت : یا أبتاهُ مَن ذَا الذی خَضَبکَ بِدِمَائِک ...[1] .

شعر

عمر کوتاه :

انیس شیـــــون و آه رقیه

شدی بـر نیزه ها مـاه رقیه

ببر با خود مرا خیری نداری

پـس از تو عمر کـوتاه رقیه



[1] انوار الشهاده ص 244 ـ ریاض القدس ج 2 ص326



منبع: http://nasimevahi. /



انوار مطّهر ابا عبدالله الحسین علیه السلام

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الرحمن الرحیم

انوار مطّهر ابا عبدالله الحسین علیه السلام

طاووس یمانی نقل کرده است که : هنگامی که حسین بن علی علیه السلام در مکان تاریکی می نشست مردم به نوری که از پیشانی مبارک و گلوی مطهّراو ساطع بود به سوی ایشان هدایت می شدند و نور جای بوسه پیغمبر خدا صلیالله علیه و آله و سلم بود ، زیرا آن حضرت زیاد پیشانی و گلوی حسین علیه السلام را می بوسید .

جبرئیل روزی به آن خانه مقدس فرود آمد ، حضرت زهرا سلام الله علیها را دید که به خواب رفته و حسین علیه السلام در گهواره اش گریه می کند ، کنار گهواره نشست و با سخنان خوش آیند خود او را نوازش کرد و آرام نمود تا اینکه فاطمه سلام الله علیها بیدار شد[1] .

طاووس یمانی گوید : همسر آن حضرت یعنی رباب رضوان الله علیها در مرثیه سرائی خود برای حسین علیه السلام به همین کلام اشاره می فرماید :

إنَّ الّذی کَانَ نُوراً یستضاء بِهِ

بکربلاء قتیل غیر مـــدفون[2]

ی که نور بود و نورافشانی می کرد ، در کربلا کشته شد ، و بدن نازنین او بر روی زمین افتاده و دفن نشده بود .



[1] مدینه المعاجز ج 3 ص 438 ح 9 ـ منتخب طریحی : ص 63 ـ مقتل خوارزمی ج 1 ص 162 ـ معالی السبطین ص 49

[2] سفینه البحار ج 1 ص 613 ـ معانی السبطین ص 59 ـ منتخب طریحی ص 189



منبع: http://nasimevahi. /



یک خلاف پنج نوع مجازات

درخواست حذف اطلاعات

بسم الله الحمن الرحیم

یک خلاف پنج نوع مجازات :

[اصبغ بن نباته که یکی از اصحاب المومنین علیه السلام است حکایت می کند :

روزی عمربن خطاب نشسته بود که پرونده پنج نفر زِناکار را نزد او آوردند تا حکم مجازات هر یک را صادر نماید .

عمر دستور داد تا بر هریک ، حد اجرا نمایند .

علی بن طالب علیه السلام که در آن مجلس حضور داشت ، خطاب به عمر کرد و فرمود : این حکم به طور مساوی برای چنین افرادی صحیح نیست و قابل اجرا نمی باشد .

عمر گفت : پس خود شما هر حکمی را که صلاح می دانی صادر و اجرا نما .

اما علی علیه السلام اظهار داشت : باید اوّلین نفر و گردنش زده شود ، دومین نفر سنگسار گردد ، سومین نفر صد ضربه شلاق بخورد ، چهارمین نفر پنجاه ضربه شلاق و پنجمین نفر را تعزیز یعنی ، مقداری شنکنجه نمایند .

عمر و حاضرین در مجلس ، از صدور چنین حکمی بسیار تعجب کرده ؛ و علت اختلاف مجازات را برای یک معصیت جویا شدند؟ المومنین علی بن طالب علیه السلام فرمودند : شخص اول مشرک بود و حکم مرد کار مشرک با زن مسلمان است .

شخص دوم مسلمان بود ، ولی چون همسر داشت ، ی او محصنه بوده است و می بایست سنگسار شود .

شخص سوم نیز مسلمان بود ، و چون ازدواج نکرده بود ، حد آن صد ضربه شلاق است .

شخص چهارم غلام و عبد بود و حد او نصف حد افراد آزاد می باشد .

و شخص پنجم دیوانه است و بر دیوانه حد جاری نمی گردد ؛ بلکه باید او را تعزیر و شکنجه نمایند][1] .



[1] وسائل الشیعه ج 28 ص 64 ـ تهذیب ج 10 ص 50 ح 188

متن : 188- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُرَاتِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ أُتِیَ عُمَرُ بِخَمْسَةِ نَفَرٍ أُخِذُوا فِی ا ِّنَى فَأَمَرَ أَنْ یُقَامَ عَلَى کُلِّ وَاحِدٍ مِنْهُمْ الْحَدُّ وَ کَانَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع حَاضِراً فَقَالَ یَا عُمَرُ لَیْسَ هَذَا حُکْمَهُمْ قَالَ فَأَقِمْ أَنْتَ الْحَدَّ عَلَیْهِمْ فَقَدَّمَ وَاحِداً مِنْهُمْ فَضَرَبَ عُنُقَهُ وَ قَدَّمَ الْآخَرَ فَرَجَمَهُ وَ قَدَّمَ الثَّالِثَ فَضَرَبَهُ الْحَدَّ وَ قَدَّمَ الرَّابِعَ فَضَرَبَهُ نِصْفَ الْحَدِّ وَ قَدَّمَ الْخَامِسَ فَعَزَّرَهُ فَتَحَیَّرَ عُمَرُ وَ تَعَجَّبَ النَّاسُ مِنْ فِعْلِهِ فَقَالَ عُمَرُ یَا أَبَا الْحَسَنِ خَمْسَةُ نَفَرٍ فِی قِصَّةٍ وَاحِدَةٍ أَقَمْتَ عَلَیْهِمْ خَمْسَةَ حُدُودٍ لَیْسَ شَیْ‏ءٌ مِنْهَا یُشْبِهُ الْآخَرَ فَقَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع أَمَّا الْأَوَّلُ فَکَانَ ذِمِّیّاً فَخَرَجَ عَنْ ذِمَّتِهِ لَمْ یَکُنْ لَهُ حَدٌّ إِلَّا السَّیْفُ وَ أَمَّا الثَّانِی فَرَجُلٌ مُحْصَنٌ کَانَ حَدُّهُ الرَّجْمَ وَ أَمَّا الثَّالِثُ فَغَیْرُ مُحْصَنٍ حَدُّهُ الْجَلْدُ وَ أَمَّا الرَّابِعُ فَعَبْدٌ ضَرَبْنَاهُ نِصْفَ الْحَدَّ وَ أَمَّا الْخَامِسُ مَجْنُونٌ مَغْلُوبٌ عَلَى عَقْلِهِ



منبع: http://nasimevahi. /