رسانه
رسانه

نقد یک سه گانی از محمد زارعی ‬(‎( 95/8/29



نقد یک سه گانی از محمد زارعی ‬(‎( 95/8/29

درخواست حذف اطلاعات

با سلام و درود بی حدود به همراهان نازنین سه گانیکو و عرض تسلیت اربعین حسینی.

این هفته سه گانی جناب آقای محمد زارعی برای نقد و بررسی انتخاب شده که امیدوارم مورد پسند طبع والایتان قرار گیرد.

زندگی و مرگ را جدا نکن!

مرگ چون ز یاد می رود،

زندگی به باد می رود.

محمد زارعی

image result for ‫برگ سبز و زرد در درخت‬‎

کار گاه نقد سه گانیکو

دیدگاه آقای بهزاد گرانمایه طائر:


سلام و درود خدمت دوستان عزیز
و شاعر محترم

ابتدا آفرین و احسنت بر شاعر خوش ذوق
چرا که شه و حکمت سه گانی را فهمیده و طبق همان با کمک ابزار دیگر ساخته و پرداخته است.
در گروه مجازی سه گانی سرایان همواره و مدام تاکید بر اولویت قرار دادن حکمت می کنم.چرا که سه گانی سهل و ممتنع هست و سرودنش بسیار سخت. اگر قرار بر این باید من مضمون عاشقانه بنویسم غزل می نویسم و زحمت سرودن سه گانی به خود نمی دهم.
از این بابت حکمت اولویت سه گانی است و حکمت عبارت است از هدفی عاقلانه و منطقی که شاعر مخاطب را به شه در آن وا دارد

این سه گانی حکمت دارد...تلمیح می توانیم متصور شویم(کل شی یرجع الی اصله ... کل نفس ذایقه الموت)

فرم آن یک و دو - بسته و کوبشی و تاحدی دارای ایجاز - فرم قافیه دو وسه - وزن آن فاعلات فاعلات فاعلن

اما چند نکته :
1- شاعرانگی به همان نسبتی که حکمتش بالاست ، کمتر است .
صرفا انگار یک خبری می دهد
شاعر می توانست با بازی کلمات و جادوی واژگان نحوه بیان رو کمی پوشیده تر و زیباتر د.

2- واژه های "چون" و " ز" کهنه اند و بهتر بود نباشند

3- مراعات النظیر جز مرگ و زندگی ندارد و ای کاش به تناسب آن کلماتی دیگر هم مفصل های گان ها بودند

4- کشف و اتفاق شاعرانه ندارد
برع کوبشی عالی که میشد عالیتر بشود

5- اساسا در بحث کوبش هرچه گان سوم مستقل تر و جمع بندی شده تر همان اندازه کوبشی تر میشود این به معنای افتراق گان سوم نیست بلکه استقلال نتیجه ای هست که در گان 3 از گان های 1 و 2 گرفته میشود
در این سه گانی کوبش جا داشت بهتر نیز بشود

6- شاعر می توانست از تکرار بپرهیزد چون در گان دو و سه مرگ و زندگی تکراری هست و نبودش هم باعث مشکل در فهم نمیشود و معلوم هست که کدام به باد میرود و کدام از یاد.
و میشد از این طریق ارایه لف و نشر داشته باشد و شاعرانگی ای که در نکته 1 عرض افزونتر شود.

7- برخورد میان عاطفه و تفکر را حس ن که بابد این حس را شاعر در مخاطب ایجاد کند

8- حرکت عین و ذهن نیز اتفاق نیفتاده است و بیشتر در ذهن مانده است

9- و در پایان بهره گیری از تناقض و سایر المان های سه گانی برای بهتر شدن کار اگر رعایت بشود یکی از شا ار ها می شود

بیان این نه مورد این تفکر را القا نکند که 9 ایراد دارد و چقدر ضعف!
اتفاقا به لحاظ اینکه این سه گانی عمق و زیبایی منحصر به فردی داشت بی اختیار این نه مورد را برایش نوشتم که چه بسا سه گانی بسیار پایین تر از این را معمولا با تشویقی رد می شوند

در پایان نیز به دلیل جسارتم و اینکه مسدع اوقات شدم پوزش می طلبم
و برای شاعر بسیار بسیار توانا و شمند هم بهترین ها را آرزومندم
.باتقدیم احترام

#بهزاد_گرانمایه_طائر

دیدگاه نسیم محمدجانی:

با سلام و درود بی پایان و عرض تسلیت به مناسبت اربعین حسینی.

سه گانی پیش رو از لحاظ فرم های سه گانی به شرح زیر است:
◀️فرم بیرونی کلی: کوتاه و سه ی
◀️ فرم بیرونی جزیی : نیمایی و با طرح قافیه دو و سه.
◀️ فرم درونی کلی : بسته و کوبشی
◀️فرم درونی جزیی : یک و دو .

وزن سه گانی

فاعلات فاعلات فاعلن

فاعلات فاعلات فع

فاعلات فاعلات فع

که بنا به آموخته های ما، در سه گانی نیمایی، چنین وزنی تاحدودی نامیزان است؛ البته در این سه گانی این نامیزانی چندان به چشم نمی آید.

نکات بسیار خوبی در دیدگاه جناب گرانمایه آمده که قابل تأمل است.

در کل سه گانی از لحاظ معنا ظرفیت بالایی دارد اما از لحاظ ساختار بیرونی دارای سه مصراع یا سطر بوده و از این جهت دارای ظرفیت محدودی هست و بنابراین مثل همۀ شعرهای کوتاه، تک هسته ای است.
در این سه گانی تضاد مرگ و زندگی و در عین حال وم در هم آمیختنش (نوعی تناقض) و دو کنایۀ از یاد رقتن و بر باد رفتن برای مرگ و زندگی و همچنین تناسب خوب واژگان در محور افقی و عمودی، خواننده را تا دقایقی بعد از خواندن به تأمل وامی دارد و باعث می شود چند بار بخواند و مرور کند.

با سپاس از نگاهتان.



منبع: http://seganisara. /